In het autowereldje staan de M-modellen bij BMW al lange tijd voor sportiviteit. Een 3-serie met sportief onderstel? Dat is een M3. Maar, in het motorwereldje van BMW heeft de M nog nooit zijn intrede gedaan. De Duitsers voerden daar de HP-benaming, met ‘High Performance’ als onderliggende betekenis.
Tot vorig jaar: bij de 2019 S1000RR (test) was een M-pakket beschikbaar en op het zadel verscheen het M-logo voor het eerst op een BMW-tweewieler. Opzich geen vreemde keuze, om het wereldwijd beroemde M-logo voor beide voertuigen te gaan gebruiken.
Maar, het was meer dan een marketing-keuze. BMW Motorrad is vorig jaar ook echt onderdeel geworden van de M-divisie. In de wandelgangen doet de komst van BMW M-modellen nu al een tijdje de ronde. In een interview met MOTO73 ontkracht Tom Crooijmans, Head of BMW Motorrad Nederland, dit absoluut niet:
“De toevoeging van BMW Motorrad bij de M-divisie is niet zomaar iets organisatorisch, dat heeft echt met ontwikkeling te maken. Dat maakt het zeker niet ondenkbaar dat we de komende tijd met echte M-modellen gaan komen.”
Één en één is twee, toch? Zeker gezien BMW eind 2019 al de volgende modelnamen registreerde: M1000XR, M1000RR en M1300GS. Wij verwachten dat BMW eind 2020 minstens één van die M-modellen zal onthullen op de Eicma-motorbeurs. En als we mogen kiezen? Doe dan maar die M1300GS!
Het interview met Tom Crooijmans verschijnt eind deze week in MOTO73.