Nadat eerst de focus op het praktijkexamen lag, richt het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zich nu op de theorie-examens. Waar we het nut van A1, A2 en A nog steeds niet inzien, kunnen we deze stap wel ergens volgen. De fraude bij theorie-examens neemt de laatste jaren sterk toe en lijkt, volgens het CBR, zelfs steeds meer op georganiseerde misdaad. Oef.
Stevige woorden die vragen om stevige maatregelen en dus komen er als proef in Amsterdam detectiepoorten, die we kennen van vliegvelden, bij de ingang van het toetslokaal. Met behulp van de poort en een handscanner onderzoeken beveiligers de kandidaten op telecommunicatie-, foto- , videoapparatuur en andere voorwerpen die fraude mogelijk maken. Daarnaast zullen er twee beveiligers toezicht houden tijdens het examen.
Als de pilot goed verloopt, zal het CBR op meer plaatsen detectiepoorten inzetten. Op dit moment wordt verder een nieuw individueel theorie-examensysteem voorbereid dat in het najaar gebruikt gaat worden. Daarnaast wil het CBR met toetsen met bewegende beelden frauderen moeilijker maken.
Kortom, je zult dus echt moeten gaan leren! Desondanks een fijn weekeinde…
Foto: ANP