Een van de redenen om naar Frankrijk te gaan, is de geologische gesteldheid van het land. Als motorrijder vind je ervan alles: de hoogste passen en bergen, maar ook de diepste kloven en dalen. Al die lekkernijen zijn ook nog eens overdadig gelardeerd met het smakelijkste asfalt. En dat alles zorgt ervoor dat Frankrijk één groot gastronomisch smulpaleis voor motorrijders is.
Maar pas op. In dat smulpaleis waar het voor motorrijders zo lekker snacken is, speurt de politie naar motorrijders die in de bocht de doorgetrokken streep passeren. Dat gebeurt regelmatig omdat je doorgetrokken niet altijd de ideale lijn volgt.
Kennelijk is dit ideale lijnen rijden de Franse Gendarmerie een doorn in het oog. Een heterdaadje kost je 90 euro.
What’s new. In 1964 kreeg mijn vader er ook al een boete voor 😁
ZEER FOUTIEVE TITEL geen enkele zichzelf respecterende journalist waardig. Eventjes nadenken. Over een lijn gaan in een bocht noem ik geen ideale lijn. Ideaal om een ander en jezelf in gevaar te brengen DAT WEL! Zeer goede actie om bewustwording te brengen jammer dat er meteen een boete aan hangt. Een titel als: Franse politie controleert op veilige lijnen’ zou een beter titel zijn geweest. Een typisch voorbeeld van iets bekijken vanuit enkel je eigen standpunt!
Hi Stefaan, dank voor je terechtwijzing. Natuurlijk heb je helemaal gelijk, maar het is ook wel heel erg correct. En daarmee heb je meteen de spagaat te pakken waar wij dagelijks meezitten. Gaan we volgens het boekje of handelen we naar de praktijk. Dan kies ik voor het laatste. Natuurlijk blijf je voor 90% van je vakantietijd binnen de lijntjes. Maar als het echt leuk wordt, kies ik toch voor de ideale lijn die niet altijd strookt met de ononderbroken streep. Da’s nou eenmaal de makke van een motorfiets: lekker schuin hangen in de bocht voelt zo lekker! Maar nogmaals: je hebt helemaal gelijk.
@Jan: ik heb er zelf geen enkele moeite mee om die middenstreep over te gaan als de situatie overzichtelijk genoeg is. Sterker nog: als je op die manier beter zicht en zichtbaarheid haalt is dat nog veiliger ook, ongeacht wat voor streep er op de weg staat.
De praktijk die je noemt, is echter een andere, en dat gaat niet over “regels zijn regels”. Motorrijders vergeten in hun enthousiasme nog wel eens dat je achter iedere heuvel en blinde bocht een touringcar, of een andere ‘creatieve’ en ‘sportieve’ tegenligger kan treffen. Die is er vrijwel nooit, dus het gaat eigenlijk altijd goed, maar met veel motorrijders en ander vakantieverkeer op de weg zijn er ieder zomer toch veel slachtoffers.
Dat is waar die Fransen voor schrijven, dat motorrijders massaal dat risico accepteren in hun enthousiasme om van de weg te genieten, niet dat ze een streep over gaan waar dat niet mag. Ik gun iedereen een fantastische rit, maar niemand heeft het recht om Russische roulette te spelen op de weg, vanwege een hobby.
Inderedaad. What’s new. Overschrijden van de witte lijn was altijd al een doodzonde in Frankrijk. en ook andere landen.
Je kan toch perfect de ideale lijn van je eigen baanvak volgen?
Goede training, meer bochten, lagere snelheid, maar je kan nog altijd even plat gaan, even laat remmem, ik zie echt het probleem niet
Hier in de Eifel volgen vele motorrijders ook de ideale lijn, dat kost in ieder geval 1 dodelijk ongeval elk weekend!!!! De wegen zijn geeen circuit, wil je je de ideale lijnen volgen gaan dan naar de Nürnburgring waar je je voor weinig geld uit kan leven. Er wordt trouwens in alle landen gelet oo het overshcrijden van de doorgetrokken streep, in Nederland levert dit een nog veel hogere boete op!
HOT NEWS, volgens mij kan je in ieder land worden bekeurd als je over de doorgetrokken streep ga.
En helaas voor de ideale lijn is het heel begrijpelijk, zit normaal gesproken regelmatig in de alpen en heb al genoeg bijna aanrijdingen gehad met motoren die behoorlijk krap de bocht door komen. Die mooie ideale lijn is voor tegemoet komend verkeer meestal het begin van een blinde bocht zonder uitwijk mogelijkheid naar rechts, dus zelfs als motorliefhebber kan ik ze in de auto niet altijd goed begrijpen. Is de ideale lijn nou echt je leven waard…………………………
En terecht! Mij is het ook al jaren een doorn in het oog, vooral als mijn tegenligger “ideaal” op mij af komt.
De ideale lijn bevind zich ook op je eigen weghelft!
En bovendien blijf je zo ook altijd op de veilige snelheid, wanneer de situatie op de weg plots verandert.
Zeer goede omgeving vriendelijke opmerkingen allemaal, we weten het wel!
Heren en dames motorrijders, blijf tussen de EIGEN lijnen rijden (op openbare wegen).
“De ideale lijn”…dat is de vorm van je lichaam in gezonde staat!
Vorig jaar in Griekenland met onze motor-zijspan-combinatie een ongeval gehad omdat een automobilist volledig de binnenbocht pakte en recht op ons af kwam. Gelukkig net niet frontaal maar veel schade aan onze motor en letsel aan mijn linker voet. Dus laat iedereen op zijn eigen weghelft blijven!
Ook al denk je dat het overzichtelijk is…..Misschien was het de raamstijl van de auto die het zicht voor de automobilist belemmerde. Nu moeten wij bewijzen dat hij fout was…..
Ze rijden misschien de ideale lijn als je racet maar als verkeersdeelnemer neem je als motorrijder toch de buitenbocht ?!
Die agent heeft gelijk, als ze de binnenbocht nemen lopen ze het risico van een frontale botsing met een (vracht-)auto of bus, .. of een motorrijder die wel de buitenbocht gebruikt.
Over de doorgetrokken streep rijden is in Frangrijk al tig jaar een dingentje, ook voor automobilisten dus geen nieuws.. en misleidende suggestie dat dit tegen ons motorrijders is gericht.
Jammer dat ik alweer een artikel lees dat enigszins op stemmingmakerij begint te lijken journalist in dezen rapporteert alweer een “misstand” van de overheid in een Europees land, de verschillende reacties dat de Franse politie al tientallen jaren niet gecharmeerd is van het zelfs maar toucheren van een doorgetrokken streep spreken voor zich, daar voegt dit artikel en filmpje niets aan toe.
Waar halen jullie de verdomde pretentie vandaan jezelf een motorsite te noemen als je het aan de verkeerde kant van de weg rijden “ideale bochtenlijnen” noemt? Wat heeft dat met motorrijden te maken? Dit is het aanmoedigen van kamikaze acties. In een volgend artikel gaan jullie dan ook de automobilisten ook aanmoedingen om hun bochten ruimer te nemen?
Idioot om altijd maar weer de “ideale lijn” te benoemen.Op de weg is die anders als een circuit. Op het circuit kom je als het het goed is geen tegenliggers tegemoet.
En ja ik rijd al jaren motor,en ja schuin hangen in bochten is leuk en maak je ideale lijn binnen de wegbelijning,en helemaal als het onoverzichtelijk is.En het antwoord van Jan Kruithof op Stefaan is slappe hap.Hij geeft Stefaan helemaal gelijk om het vervolgens wel erg correct te noemen,met nog even de verwijzing over het boekje en de praktijk.
terecht, kom je de bocht door rijdt er weer zo’n idioot recht op je af, die ‘ideale lijn’ ligt gewoon op je eigen weghelft
Jammer dat er voor dit soort “journalistiek” geen bekeuring mogelijk is.
Sorry Jan Kruithof, maar hier sla je de plank volkomen mis!
Zowel in de titel als in je antwoord op de volkomen terechte opmerking van Stefaan hierboven!
DE ideale lijn ligt in deze situatie (onoverzichtelijke linkerbocht) op de rechter weghelft, tussen de witte lijn en de betonnen afbakening rechts.
Meer nog, in deze specifieke onoverzichtelijke linkerbocht ligt -mijn- ideale lijn zelfs nog iets meer naar buiten! Want ik heb diverse professionele gecertificeerde bergtrainingen gevolgd en tig jaren ervaring!
Wat jouw beweegredenen zijn weet ik niet, maar jij zet hier met deze titel en jouw commentaar op dit filmpje de onervaren motorrijder volkomen op het verkeerde been!
En dat verwacht je hier op deze website juist niet te vinden!
stuur die groen links activist journalist eens terug naar school zum kotchen hoe slecht artikel dit is bah bah