In Frankrijk is een commissie opgetuigd: het Interministerieel Comité voor Verkeersveiligheid – ICV. Die zoekt voor de verantwoordelijke verkeersminister uit hoe het Franse verkeer veiliger kan. Er is een reeks van 38 maatregelen gepresenteerd, waarvan het grootste deel is gericht is op de bestraffing van risicovol gedrag. Het ICV heeft ook verschillende manieren gepresenteerd om de veiligheid van kwetsbare weggebruikers te verbeteren.
Veilig Verkeer Nederland: 30 km/u in alle steden en dorpen als norm
De afgelopen jaren hebben verschillende steden ervoor gekozen om hun maximumsnelheid te verlagen om uiteenlopende redenen, zoals milieuvriendelijkheid en veiligheid. De kwestie van 30 km/u in de stad speelt al enige tijd. Te lang, vond de Franse regering. Die nam het voortouw met de aankondiging dat 30 km/u verplicht gaat worden in steden, om de veiligheid van voetgangers te versterken.
Natuurlijk is het niet de bedoeling om deze snelheidsbeperking voorlopig op te leggen aan alle stedelijke gebieden. Daarentegen zullen alle straten zonder trottoir of met een niet-reglementair trottoir, die bijvoorbeeld geen doorgang voor mensen met een handicap mogelijk maken, een maximumsnelheid naar 30 km/u krijgen.
Door de snelheid te verlagen vermindert het risico op aanrijdingen tussen automobilisten en voetgangers. De lagere snelheid beïnvloedt zowel de ernst van de botsing als de remafstand. Waar het ongeveer 28 meter kost om te stoppen bij 50 km/u, wordt deze afstand teruggebracht tot 13 meter bij 30 km/u.
Gezien de opzet van veel oude Franse dorpen en historische centra zal het aantal straten waarin de maximumsnelheid wordt verlaagd aanzienlijk toenemen.
dat is echt erg langzaam