Het is uit met de pret voor mensen die harder willen rijden in de stad Frankfurt am Main. Het Duitse blad Der Spiegel meldt namelijk dat in die stad de maximumsnelheid omlaag gaat van 40 km/u naar 20 km/u.
De stad met 780.000 inwoners wil dus de snelheden in het stadscentrum verlagen, maar waarom? Volgens het hoofd van de verkeersafdeling, Wolfgang Siefert, is het vooral om onnodige autoritjes tegen te gaan: “Rijden van parkeergarage naar parkeergarage of met de auto poseren mag niet langer worden toegestaan in het stadscentrum.” Hij legt verder uit dat hij geen autovrij, maar een auto-arm centrum wil. Dat de plannen vooral bedoeld zijn om auto’s te weren blijkt ook uit de andere plannen: zo moeten gratis parkeerplekken uit het centrum verdwijnen en wordt er plaats gemaakt voor meer nieuwe invalidenparkeerplaatsen, taxistandplaatsen en bezorg- en laadzones. Ook wil het standsbestuur dat automobilisten straks alleen nog maar in parkeergarages parkeren en niet meer aan de straat.
De verlaagde snelheidslimiet gaat vanaf begin december 2023 in en wordt gefaseerd ingevoerd. Wat wel belangrijk is om op te merken, is dat deze regeling de snelheden in zijstraten omlaag moet brengen. Op de hoofdwegen moet de huidige snelheid blijven gelden, voor de verkeersdoorstroming.
Frankrijk: max 30 km/u in dorpen en historische centra
Snelheidsverlagingen in verschillende steden
Het voornemen is onderdeel van het initiatief ‘Livable Cities and Communities’, waarin meer dan 900 steden, gemeenschappen en districten samenwerken om onder andere meer ruimte te eisen voor snelheidsbeperkingen. Frankfurt am Main is sinds 2022 lid van dit initiatief. De stad gaat volgend jaar tevredenheidsonderzoeken houden, om te kijken hoe mensen de nieuwe snelheid vinden. Siewert benadrukt dat het overtuigen van mensen nodig is en dat er altijd ruimte is voor verbeteringen.
Dat de snelheden in steden omlaag gaan is geen louter Duits fenomeen. In ons eigen land moet Amsterdam er binnenkort aan geloven. Vanaf 8 december 2023 geldt daar namelijk op 80 procent van de wegen in de stad een maximumsnelheid van 30 km/u. De borden worden de nacht ervoor ontdaan van stickers en dit markeert officieel de verlaging van de maximumsnelheid. Andere Europese steden gaan hier ook in mee. In grote steden zoals Barcelona of Parijs geldt al geruime tijd een maximumsnelheid van 30 km/u in grote delen van deze gebieden.