Dat flitsers erg vaak files veroorzaken wisten we al, maar uit een studie van de Universiteit van Hasselt blijkt nu ook dat losse flitscamera’s een ongevalsstijging van 22% veroorzaken, gemeten over een afstand van 6,2 kilometer: 1200 meter voor de camera, en vijf kilometer ná de camera. De grootste stijging zat ‘m in het aantal aanrijdingen met materiële schade (+34%), veelal veroorzaakt door kop-staart-aanrijdingen: levensgevaarlijk voor motorrijders. De letselongevallen kenden wél een afname, van acht procent.
Uit het onderzoek blijkt verder dat trajectcontroles een veel beter effect hebben: op deze trajecten daalt het aantal ongevallen met 26%. Hierin is de afname van het aantal letselongevallen het meest opvallend, namelijk 31%. Het aantal ongevallen met materiële schade daalde met 18%. Verder viel het op dat de zones ver voor en na de trajectcontroles ook veiliger werden, terwijl dat bij de flitskasten en mobiele camera’s juist absoluut niet het geval was.
Hoewel de trajectcontrolesystemen in opmars zijn en we er steeds meer in Nederland zien, wordt er ook nog steeds flink in nieuwe vaste en mobiele systemen geïnvesteerd. Maar gelukkig is er nog altijd een manier om de camera’s te slim af te zijn: héél hard rijden.