Al sinds z’n introductie in 2019 is de Yamaha Ténéré een van de toppers voor middenklasse allroadgeweld. Voor 2025 krijgen zowel de standaardversie als z’n Rally-broertje updates op vlak van looks, uitrusting en motor.
2025 Yamaha Ténéré 700
Wie z’n ogen tot spleetjes dichtknijpt, zou het verschil tussen de nieuwe en vorige versie van de Ténéré 700 amper opmerken. Maar ze zijn er wel degelijk. Zo is de 16-litertank een tikkeltje naar voren en iets lager geplaatst voor een beter zwaartepunt. Het nieuwe zadel laat je iets vlotter bewegen en ook het kuipwerk en de ledkoplamp zijn aangepast.
2025 Yamaha MT-07: gestroomlijnd, geavanceerd, onvergetelijk
Net onder die neus treffen we een grotere update: de nieuwe ophanging. Die is samengesteld uit een volledig instelbare unit met een 43mm vork (210mm veerweg) en nieuwe alu kroonplaten vooraan, 240mm grondspeling, een zadelhoogte van 875 mm en een nieuwe progressieve monoshock met 200mm veerweg. Voor de korter afgezaagde rijders is er ook een versie met lager zadel (860mm), kortere veerwegen (190/180mm) en een grondspeling van 225mm. Het frame wordt vrijwel volledig overgenomen van de vorige versie – zij het met aanpassingen aan de voetsteunen (10mm breder), en de ophanging voor de uitlaatdemper en bagagedrager. Onder invloed van Euro5+ is ook het CP2-blok vernieuwd, met onder meer ride-by-wire, meerdere rijmodi (Sport/Explorer), een korter inlaatkanaal (voor meer koppel), en een vernieuwde versnellingsbak. Het 6,3 inch TFT-scherm, bijbehorende knoppenwinkel én een USB-C oplaadpunt zijn eveneens nieuw.
2025 Yamaha Ténéré 700 Rally
Voor wie het een tikkeltje meer mag zijn, heeft Yamaha ook een nieuwe Rally-versie in petto. Die steekt nog steeds in z’n herkenbare, lichtblauw-met-gele jasje, pronkt met de klassieke speedblocks en een hoog spatbord onder de neus. Het TFT-scherm is uitgerust met een extra Raid lay-out om nog meer op een rallyroadbook te lijken en de voetsteunen zijn 228 gram lichter, met een groter contactvlak voor je laarzen. Op deze telg zit je maar liefst 910mm boven de aardkorst, terwijl de Rally in 2025 een gelijkaardige ophanging als de Ténéré Extreme krijgt aangemeten.
Over prijzen en beschikbaarheid is voorlopig niks geweten – al zullen we vermoedelijk niet lang op meer nieuws moeten wachten.