Dat was een tegenvaller op de EICMA… In Milaan werd pijnlijk duidelijk dat we nog een klein jaar moeten wachten op de komst van de KTM 1290 Super Duke R. Het daar gepresenteerde model bleek namelijk een prototype te zijn. Hoewel prototype? Veel gaat er waarschijnlijk niet meer veranderen. Iets gelijksoortigs zagen we onlangs ook bij Suzuki met de V-Strom 1000. Laten we hopen dat het geen nieuwe rage gaat worden in de motorwereld.
Gelukkig hadden we wel officiële foto’s, een film en beperkte specificaties van KTM ontvangen en die liegen er niet om. Dit wordt een ragbak eerste klas, of beter gezegd business klas. Zo zal de 1290 Super Duke R aangedreven worden door de dikke V-twin uit de RC8R. Traction controle (en ABS) zit er gelukkig ook op… Net als een soort van anti-wheeliesysteem geen overbodige luxe. Het anti-wheeliesysteem kan uitgeschakeld worden maar mits je niet naar de naam Valentino Rossi of Jorge Lorenzo luistert, raden wij nu al aan vooral van dat knopje af te blijven.
Het opgegeven gewicht is ‘ongelooflijk laag’ en de topsnelheid wordt opgegeven als ‘afhankelijk van coureur’. Overduidelijk KTM humor. Wij kunnen er wel om lachen. Volgend jaar meer! Tot die tijd mooi deze film. Gaaf!