Beide fietsen hebben het: het genetisch materiaal van een supermoto. Brede crosssturen, lange veerwegen, smalle zadels die aansluiten op breed uitlopende tanks en een zeer potent uiterlijk. Zo op het oog zondermeer rijp bevonden voor het betere kunst en vliegwerk.
De een is een oude bekende, en dan hebben we het uiteraard over de KTM 990SM in de wit/oranje oorlogskleuren die de Oostenrijkers bijna uitsluitend toepassen als het om de luxere R-variant gaat; zo ook hier. Qua uiterlijk kun je deze machine, die sinds 2004 – toen als 950SM – al op de markt is, inmiddels bijna voor conservatief verslijten. Het is eigenlijk simpelweg een opgeblazen competitie supermoto waar de spierballen vanaf druipen.
Nee, dan is de Huskie wel even wat anders en conservatief kun je het uiterlijk van de Nuda900R moeilijk noemen. Met een Italiaanse pen gestileerd, is het een compleet unieke verschijning waarin de kenmerkende stijl van de offroad Husqvarna’s duidelijk is terug te vinden. De mening over deze machine lopen – veel meer dan bij de KTM – sterk uiteen: van gaaf en mooi tot ronduit lelijk. Apart is de eerste echte straatmotor van het offroad-georiënteerde merk zeer zeker.
Meer lezen? Mis dan de nieuwe MOTO73 niet die vanaf donderdag 2 augustus in de winkel ligt.