De oplettende kijker heeft ongetwijfeld al die R75 Shape-stickers op de helmen van onder andere Dani Pedrosa, Nicky Hayden, Cal Crutchlow en andere MotoGP- en WK Superbike-rijders gezien. Even dachten wij aan een grote, nieuwe commerciële speler in de wegrace, maar het blijkt een actie te zijn van Arai.
Arai steekt uiteraard, net als elke helmenfabrikant, veel aandacht aan haar designs. En dan niet alleen aan de kleurtjes, maar natuurlijk ook aan de vorm van de helm. Want alles draait in eerste instantie om veiligheid.
Een ronde, gladde helm zal volgens Arai beter glijden, beter beschermen en minder beïnvloed worden door wat je maar tegen kunt komen bij een crash. Dé regel daarbij is dat de radius (ronding) van de helm nooit minder zal zijn dan een straal van 75mm. En daar is dus de uitleg achter de R75 Shape-sticker!
Kijk voor meer informatie op www.araihelmet-europe.com/site/home/real-world-protection/r75-shape.
In onderstaand filmpje test Jonathan Rea, niet geheel vrijwillig, het R75-principe.