Na een lange voorbereiding – en het bouwen van een geheel herzien frame – was het eindelijk zo ver: Aalt Toersen maakte op de testbaan van de RDW in Lelystad de eerste meters met zijn recordmachine. Omdat de motor nog in de testfase zit, is er nog geen stroomlijn gemaakt, wat de ‘sigaar’ een heel bijzonder aanzien geeft. Het ging er bij de eerste voorzichtige test niet om snelheid te maken, in elk geval niet de snelheid die Toersen in gedachten heeft, namelijk sneller dan 233 km/h. Let wel: uit een motor aangedreven door een 50cc-blok!
Doel van de test was te kijken of het met de stabiliteit goed zat. Dat bleek dik in orde te zijn. Ondanks de straffe wind lag de motor bij snelheden tot 150 km/h – harder werd er niet gereden – koersvast op het wegdek. Dat gaf Toersen en zijn technische team een heel goed gevoel. Gebleken is dat de motor in de basis in orde is. Nu kan er worden begonnen met de bouw van de stroomlijn, waarna er een tweede test zal volgen in Lelystad.
Vervolgens wordt in Duitsland getest op hoge snelheid en daarna moet in augustus de kroon op het werk worden gezet op de zoutvlakte van het Amerikaanse Bonneville in de vorm van een nieuw wereldrecord. Dat stond van 1981 tot 2008 op naam van Jan Huberts met 224 km/h. In 2008 verbeterde de Amerikaan John Buddenbaum het tot 233 km/h. Met een blok dat 24 pk levert hoopt Toersen tot 250 km/h te komen.
Hieronder een sneak preview van de recordpoging. Onze huisfilmer Marcus Kingma werkt aan een schitterende film die we hopelijk binnenkort kunnen presenteren! Maar het geluid van een ‘dikke’50cc willen we jullie natuurlijk niet onthouden.
Tekst en foto: Jan Boer