Motoren met een onbeperkte houdbaarheidsdatum zijn doorgaans ook de mijlpalen in de motorgeschiedenis. Welke motoriconen uiteindelijk thuishoren in het linker rijtje van de tijdloze eredivisie zal altijd voor verhitte discussies blijven zorgen, maar met deze zes Oud & Nieuw-duosetjes komen we aardig dicht in de buurt.
De Yamaha XT500 werd en wordt nog steeds als de gangmaker van het avontuurlijke allroadsegment beschouwd. Mede dank zij de allereerste Dakar-successen groeide de rudimentaire eencilinder uit tot de meest legendarische offroadklassieker aller tijden.
Eind jaren zeventig waren de XT’s amper aan te slepen, zo populair was deze luchtgekoelde eenpitter die op basis van het tweeklepsblok uit de SR500-straatfiets werd ontwikkeld. In eerste instantie was de XT500 bedoeld voor de Amerikaanse offroad-markt, maar door het avontuurlijke imago die de XT500 verwierf door de eerste twee Dakar-edities te winnen, werd de Yamaha-eenpitter een van de bestverkochte motorfietsen in Europa. Alleen al in Frankrijk werden er tussen 1976 en 1990 maar liefst 62.000 XT500’s verkocht!
Vandaag de dag is de XT-lijn van Yamaha nog steeds een van de dragende peilers van het merk. Op basis van de cilinderinhoud was het misschien logischer geweest om de XT500 uit 1978 te vergelijken met een van de modellen uit de XT660-reeks. Maar uiteindelijk hebben we toch gekozen voor de XT1200Z, om de simpele reden dat deze ultieme afstandsreiziger toch iets beter aansluit bij de avontuurlijke pioniersgeest van de allereerste XT500.
Lees meer in de klassiekerspecial van MOTO73 die nu in de winkel ligt voor slechts 6.95 euro. Pak mee!