Motoren met een onbeperkte houdbaarheidsdatum zijn doorgaans ook de mijlpalen in de motorgeschiedenis. Welke motoriconen uiteindelijk thuishoren in het linker rijtje van de tijdloze eredivisie zal altijd voor verhitte discussies blijven zorgen, maar met deze zes Oud & Nieuw-duosetjes komen we aardig dicht in de buurt.
De superlichte Husqvarna Silverpile uit 1955 was in meerdere opzichten toekomstbepalend voor de Zweedse fabrikant die sinds juli 2007 – na de overname uit de Italiaanse Cagiva-groep – als zelfstandige offroadmerk van BMW door het leven gaat. Pas halverwege de jaren vijftig kreeg Husqvarna na een crisistijd weer voldoende ademruimte om de kleurloze modellensleur van de wederopbouw te doorbreken met wat meer technische creativitei. En tegelijkertijd de vleugels uit de slaan in de ontluikende offroadcompetitie, die met name in Zweden ongelooflijk populair was.
De Silverpilen viel onmiddellijk in de smaak bij de jeugd en dat had alles te maken met de Zweedse rijbewijswetgeving. Die was in 1955 namelijk gekoppeld aan het gewicht van de motorfiets en niet aan de cilinderinhoud. Omdat de 175cc Silverpilen minder dan 75 kg woog (met een topvermogen van 9,5 pk, jawel!) mocht je er al vanaf je zestiende de weg op en dat was natuurlijk een aantrekkelijk verkoopargument voor deze superslanke eencilinder die opviel door z'n sportieve uiterlijk en de fraaie roodzwarte kleurstelling.
Wat een gigantische ontwikkeling de offroadsport de voorbije 50 jaar heeft doorgemaakt wordt pas echt duidelijk wanneer de Silverpilen gelijk oprijdt met de imposante TE450 uit 2012. En dan te bedenken dat de crosshelden van de late jaren vijftig met die ultrakorte veerwegen en dat pruttelende tweetaktvermogen verhoudingsgewijs ook toen al verschrikkelijk hard in de rondte gingen…
Lees meer in de klassiekerspecial van MOTO73 die nu in de winkel ligt voor slechts 6.95 euro. Pak mee!