Motoren met een onbeperkte houdbaarheidsdatum zijn doorgaans ook de mijlpalen in de motorgeschiedenis. Welke motoriconen uiteindelijk thuishoren in het linker rijtje van de tijdloze eredivisie zal altijd voor verhitte discussies blijven zorgen, maar met deze zes Oud & Nieuw-duosetjes komen we aardig dicht in de buurt.
Wie had ooit kunnen denken dat BMW met de R80G/S uit 1980 de voorloper had gecreëerd van het latere vogelbekdier met de gouden eieren? Ondanks een behoorlijke inhaalslag van de concurrentie is de R1200GS nog steeds de populairste en bestverkochte motorfiets aller tijden.
Toen de R80G/S in 1980 op de markt kwam, was dit de eerste motorfiets die voorzien was van het monolever-veersysteem, waarbij de cardanas tevens fungeerde als eenzijdige achterbrug voor het achterwiel. Ook deze vinding was in eerste instantie als snelwisselsysteem voor de endurosport bedoeld, maar dat voordeel werd uiteindelijk alleen in de fabrieksmachines van de Parijs-Dakar-rally toegepast.
De BMW GS-serie bestaat inmiddels 31 jaar en het totaalconcept dat in eerste instantie door de hele motorwereld werd verguisd, beschimpt en verketterd, wordt vandaag de dag door vrijwel alle motorfabrikanten schaamteloos gekopieerd. Zonder ooit een bedreiging te vormen voor de Duitse trenssetter die met de recent geïntroduceerde watergekoelde versie van de R1200GS het zoveelste succesverhaal tegemoet gaat.
Lees meer in de klassiekerspecial van MOTO73 die nu in de winkel ligt voor slechts 6.95 euro. Pak mee!