Jerez de la Frontera. Derde versnelling, lange rechter-doordraaier, blind over de heuvel. Met het langste rechte stuk in aankomst is een snelle exit essentieel. ‘Wachten, wachten, wachten.’ Niet te vroeg naar de binnenkant, want dat kost zo meteen kostbare meters. Mikken op de curbs in de rechterbovenhoek en dan het gas erop. ‘Nu!’ Welkom bij de introductie van de HP4, BMW’s nieuwste aanwinst onder het HP-label.
Om de HP-daad bij het woord te voegen, werd de S1000RR flink vertimmerd, waarbij BMW zich vooral bekommerde om de verfijning van elektronica en rijwielgedeelte en dus minder om de motorische prestaties. Toch zal de doorgewinterde superbike-connaisseur nog niet uit z’n stoel zijn gegleden van verbazing.
Het is het bekende ‘lichtere-wielen-racepijp-ander-jasje’-verhaal dat we wel eens vaker hebben afgedraaid bij dit soort ‘S’/’R’/Factory/’HP’-uitspattingen. Toch beschikt deze HP4 wel degelijk over een ‘unique sellingpoint’, namelijk het DDC. Voluit: Dynamic Damping Control.
Maar genoeg gepraat, gas op die zuiger. Helm op, op play drukken en geniet is ons advies. O ja, vergeet vooral niet MOTOR Magazine nummer drie te kopen want daarin staat de complete test inclusief een gedetailleerde uitleg van het DDC-systeem. Goed weekend!