Wederom neemt BMW het initiatief als het gaat om de collaboratie tussen elektronica en veerelementen. Eerst kwamen de Duitsers met ESA, het systeem waarmee je verschillende instellingen van de vering met een druk op de knop kunt kiezen. Maar juist als de concurrentie, in de vorm van Ducati, met een vergelijkbaar systeem komt, maakt BMW weer een grote sprong voorwaarts.
Die grote sprong voorwaarts is het DDC, wat staat voor Dynamic Damping Control, op z’n Nederlands een dynamische dempingregeling. Het is een gecompliceerd elektronisch gestuurd systeem dat afhankelijk van de omstandigheden van motorfiets en wegdek de dempingkarakteristiek van de schokbreker aan de voor- en achterzijde kan aanpassen zodat je voordurend kan rekenen op de juiste veereigenschappen. Van actieve vering kunnen we echter nog niet spreken, want de veerconstante (de kracht die nodig is om de veer van de schokdemper in te drukken) past zich nog niet automatisch aan.
Lees meer in de nieuwe MOTO73, die vanaf 1 september verkrijgbaar is! Hieronder kun je een animatiefilmpje bekijken waarin de werking van het systeem nog eens aan de hand van beelden wordt uitgelegd.