Werk alvast aan je geduld want november begint morgen. Het is de maand met traditiegetrouw de meeste en langste files. Wat kun jij er aan doen?
Onzekere verkeersdeelnemers
Dat november een kwalijke reputatie heeft als filemaand heeft verschillende redenen. Het aanbod verkeersdeelnemers is groot want iedereen spaart zijn vrije dagen op voor de feestdagen. Door de wintertijd is het donker en dat vertraagt het verkeer ook. Bovendien regent het vaak en mensen worden onzeker van rijden in de regen omdat het zicht afneemt. De capaciteit van een weg om verkeer te verstouwen neemt bij zware regenval tot zeven procent af. Wat de reden ook mag zijn; in november heb je grote kans door rijen stilstaande auto’s te moeten rijden.
Doembeeld
De ANWB rekent in november elke avond op vijfhonderd kilometer aan files. Als je ze voor wilt zijn moet je vroeg op: de eerste opstoppingen ontstaan rond zes uur. Vroeg van werk heeft ook weinig zin, volgens de ANWB kan het al vanaf half vier raak zijn. Zou het doembeeld van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid dan toch uitkomen? In 2016 voorspelde het KIM dat het tijdsverlies door files met 38% zou toenemen.
Spelregels
Motorrijders hebben verhoudingsgewijs weinig last van files, maar hoe ga je verantwoord met verkeersopstoppingen om? Eerst nog maar eens de spelregels uitleggen: we mogen tussen files doorrijden, maar het snelheidsverschil tussen de motor en de auto’s mag niet meer zijn dan 10 km/u. We moeten rijden op de strook tussen de meest linkse banen. Kijk hier voor de gedragscode voor motorrijders in de file.
Open deuren intrappen
Laten we eerst wat dooddoeners opsommen. Het zijn open deuren die we intrappen, maar oh zo belangrijk. Zeker in files hebben flink wat automobilisten alleen oog voor hun mobiele telefoon. Kijk alsjeblieft uit en rij met aangepaste – lees: lage – snelheid. Kijk ver vooruit en wees alert op afwijkende situaties. De meningen verschillen over het voeren van alarmverlichting en het dragen van opvallende kleding. Wat ons betreft kun je als motorrijder niet genoeg opvallen. Door voor vertrek de actuele verkeerssituatie te controleren kun je drukte omzeilen. Dat kan ook door naar je navigatiesysteem te luisteren als die een sneller alternatief aangeeft. Probeer dins- en donderdagen te vermijden, het zijn standaard de drukste dagen.
Tips van lezers
Op deze website deden we een oproep naar filetips. Het leverde een keur aan zinnige en onzinnige tips op waarvan we er hier een paar plaatsen. Marcus Kingma adviseert een blauw zwaailicht app op je mobiel te installeren en achter je ruit een houder maken voor je smartphone. Bach Lamboo raadt een vertrek uit Nederland aan. In andere landen staat het woord file volgens hem niet in het woordenboek. Gerrit van der Kolk roept op tot rustig rijden, snelheid wekt alleen maar agressie op. Hans Beeksma memoreert terecht dat je er van uit moet gaan dat je niet bent gezien, registreer het gedrag van het verkeer voor je en doe kalm aan. Als je te veel van een voorwiel ziet stuurt die auto jouw kant op.
Winterslaap
Martijn Veldhuizen stelt zijn koplamp zo af, dat automobilisten hem wel moeten opmerken. Bovendien rijdt hij slingerend om nog meer op te vallen. Peter Novani zoekt zijn heil in het monteren van een 100/90w rallylamp. Erwin Kraus pleit voor een gematigd tempo. ‘Dus niet zoals een heleboel GS(A) rijders met vol gas. Als ik af en toe zie hoe sommigen lopen te douwen en te gebaren is het wachten op de klap. Ton Hodes heeft de meest aangename oplossing tegen fileleed: hou een winterslaap.
Ik heb in mijn werkzame leven gemiddeld rond de 30.000 km per jaar afgelegd op een BMW R1200RT. Veel ervaring dus, je kunt inderdaad door goed het gedrag van je mede weggebruikers in de gaten te houden ver voor je voorspellen wat er gaat gebeuren, remmen, van baan veranderen (ook zonder richting aan te geven), pesten door de ruimte zo klein mogelijk te maken etc. Mijn advies: ervan uitgaan dat je niet gezien wordt, rustig door de file manouvreren, zet je paniekverlichting aan, geef in een ritme met grootlicht lichtsignalen af, wanneer je dit in een ritme doet dan val je op in de achteruitkijkspiegels (knipperen i.c.m paniekverlichting valt op) je merkt dan ook dat de meeste automobilisten ruimte voor je maken, laat je niet provoceren zoek een andere mogelijkheid als er een je aan het pesten is, belangrijkste: kijken naar gedrag, grootlichtsignalen hanteren (knipperend om geen agressie te wekken)!