Kijk met de nodige eerbied naar de kleine motorfiets hierboven, want voor Suzuki heeft-ie een buitengewone betekenis. De Power Free was de eerste tweewieler die door Suzuki werd gebouwd. De gemotoriseerde fiets werd aangedreven door een 36 cc eencilinder en kwam in juni 1952 op de markt, precies zeventig jaar geleden.
In Japan rijdt de Suzuki Katana-trein
Eerst weefgetouwen
Oprichter Michio Suzuki maakte eerst weefgetouwen Het idee van een motorfiets kwam van de directeur van het bedrijf, die toevallig Shinzo Suzuki heette – een veel voorkomende achternaam in Japan. Shinzo ging altijd op de fiets naar zijn visstek en vnd dat maar wat vermoeiend. Dus bedacht hij een mechanisme met een dubbele versnelling waardoor je het voertuig zowel als fiets en als motorvoertuig kon gebruiken.
Het project werd toevertrouwd aan Yoshichika Maruyama, die eerst het 30cc-Atom-prototype bouwde, 0,2 pk sterk. Vervolgens werd een tweede versie gemaakt van 36 cc, die verrassend genoeg met zo’n kleine toename in cilinderinhoud uitkwam op 1 pk bij 4.000 tpm. Het was de ultieme motorfiets, gekoppeld aan een transmissie met twee versnellingen en een meervoudige, natte plaatkoppeling. De Power Free bleek veel beter dan de concurrentie. In 1953 zag de Diamond Free het levenslicht. Met z’n 60 cc won-ie de eerste hillclimb race won die dat jaar op Mount Fuji werd gehouden. Dankzij dit succes steeg de verkoop van 4.000 naar 6.000 stuks per maand.
De eerste stappen
Kleine aantallen, dat is duidelijk, maar het waren de eerste stappen in een groot verhaal waarin de Japanse fabrikant in 1960 debuteerde in de ‘echte’ racerij. In 1962 werd zowel de eerste Grand Prix als het eerste wereldkampioenschap gewonnen. Suzuki werd succesvol in meerdere specialismes, waaronder 7 wereldtitels in de GP 500 en MotoGP en zelfs 20 in de Endurance. Ja, de Power Free had een cilinderinhoud van slechts 36 cc, maar hij bracht Suzuki heel, heel ver.