Natuurlijk hebben een zuivelproduct en het aantal dodelijke ongelukken niets met elkaar te maken. Maar wat als er statistisch bewijs van is? Feit of fabel?
Statistieken leggen vaak een onlosmakelijke link tussen twee zaken. De tabaksindustrie heeft het jarenlang categorisch ontkend, maar er bestaat weldegelijk een verband tussen roken en longziekten. Sla de statistieken er maar op na. Toch zijn die niet zaligmakend zoals Tyler Vigen in zijn studietijd ontdekte. De Harvard-student onderbouwt bepaalde theorieën met cijfers en daar lijkt op het eerste gezicht geen speld tussen te krijgen.
Hilarisch
De twijfel slaat pas toe als je ziet wat Vigen met elkaar in verband brengt. Leg de grafieken van de verkoop van zure room bovenop die van de hoeveelheid dodelijke motorongelukken en je ziet een overduidelijk verband. Het is niet alleen hilarisch, maar Vigen ‘ontmaskert’ terloops wetenschappers die met data het gelijk van een bepaalde theorie proberen te staven. Data vormt niet altijd een sluitend bewijs.
Pure nonsens
Nog niet overtuigd? Bedenk dan dat er statistisch ‘bewijs’ bestaat voor een verband tussen de hoeveelheid Japanse auto’s die in Amerika worden gekocht en het aantal zelfmoorden met een motorfiets. Of wat dacht je van de ‘bewijsbare’ connectie tussen het aantal scheidingen en de consumptie van margarine? Wist je bovendien dat de kaasconsumptie per hoofd van de bevolking en de omzet van golfbanen met elkaar verbonden zijn? Het lijken allemaal keiharde feiten, het is pure nonsens.
Nicolas Cage
Nog eentje dan om het af te leren: Vigen legt moeiteloos een verband tussen de hoeveelheid ingekocht vlees in de Verenigde Staten en het aantal mensen dat door blikseminslag de dood vindt. Tot slot is er een verband tussen het aantal films waarin acteur Nicolas Cage speelt en het aantal mensen dat in hun eigen zwembad verdrinkt.