Na 120 jaar stopt Peugeot met de productie van motoren. Mahindra neemt het hele zaakje over, maar had Peugeot sowieso ooit zin om motoren te bouwen?
Klauwen van de leeuw
Het is een feit, of een half feit om exact te zijn. De ene helft van Peugeot wilde namelijk wel motoren bouwen, de andere helft niet. De familie Peugeot bouwde in 1810 hun molen om zodat het geen graan meer vermaalde tot meel, maar staal uitrolde. Daarna bouwde het bedrijf zaken als klokken, koffie- en pepermolens. De klauwen van de leeuw, het logo van Peugeot, symboliseren het scherpe mechanisme van een pepermolen.
Bedrijf gesplitst
Peugeot was in handen van twee neven: Eugène en Armand. De laatste was dol op alles met wielen, de eerste niet. Het leidde in 1896 tot een breuk in het bedrijf. Armand ging verder met zijn eigen bedrijf: Société Anonyme des Automobiles Peugeot. Zijn neef Armand richtte Les Fils de Peugeot Frères op. De twee beloofden niet in elkaars vaarwater te komen. Had hij later lak aan, maar dat wist toen nog niemand.
In 2016 nog GP-winst
Peugeot bouwt een eerste vervoersmiddel, een fiets, in 1882. Zeven jaar later toont het driewielers met stoomaandrijving, maar die gaan niet in productie. In 1890 werd de eerste auto gebouwd. Twee jaar later zag Peugeot eindelijk het licht en brachten ze hun eerste motorfiets uit. In 1907 was een Peugeot goed genoeg voor winst op de Isle of Man, drie jaar terug won het Franse merk nog een race in de Moto3. Allemaal dankzij Armand.