Deze keer in de feit of fabel aandacht voor de bijna legendarische Charles Burki. De in Indonesië geboren Burki stond bekend om zijn prachtige tekeningen. Als geen ander wist hij auto’s, motorfietsen maar vooral bromfietsen in lijnen te vangen.
Na de Tweede Oorlog – waarin Burki verschrikkingen moest meemaken – keerde hij terug naar Nederland en ging hij aan het werk in de reclamebusiness als illustrator. Dat deed hij onder andere voor merken als DAF en Philips, maar Burki werkte ook voor weekblad MOTOR. Bij Union – een bromfietsenfabrikant – werd 1961 een van zijn ‘kindjes’ in productie genomen. Dat was de Union Boomerang, met zijn karakteristieke futuristische lijnen. Het zou lange tijd de enige Burki-brommer blijven. Tot nu.
Tijdschrift Bromfiets heeft na twintig jaar puzzelen en zoeken namelijk eindelijk nog een idee van Burki tot leven gewekt: de Union Rocket. Waarom dat zo lang duurde? Nou, van de Rocket bestaat dus maar één originele tekening. Daarop zijn nog veel meer uitgesproken lijnen te zien dan op de Boomerang. Met die éne tekening was het een flinke klus om het plaatwerk van de Rocket waarheidsgetrouw te produceren. Het lijkt alsof er twee straalmotoren of raketten onder het zadel gestoken zijn. Die hebben overigens wel wat weg van de staartvinnen van een Cadillac El Dorado die vanaf 1959 de weg op ging.
Een nog mooier detail van de Rocket zijn zonder twijfel de vleugels die aan de achterkant van de brommer zitten. Maar er is nog veel meer te ontdekken aan de Rocket. Niet gek als je weet dat er liefst 140 uur plaatwerk inzit!
In editie 1 van Bromfiets lees je het hele verhaal over het ontstaan en de productie van dit bouwsel. Liever zelf zien? Dat kan op zaterdag 11 en zondag 12 januari tijdens de oldtimerbeurs in het Autotron. Op zaterdag is de onthulling. Daar zullen ook veel andere bromfietsen te zien zijn die Burki-invloeden hebben.
Het mag dus duidelijk zijn dat het een fabel is dat er slechts één brommer van Burki de straat op is gegaan, met dank aan een hele hoop gepassioneerde vakmensen uit onze eigen polders!
Foto’s: Target Press /Pien Meppelink & Tom Haanstra