UPDATE 31 mei 2011
Zojuist heeft de importeur de prijs van de nieuwe F4 bekend gemaakt. Voor 25.900 euro, inclusief BTW en BPM, wisselt de RR Corsacorta van eigenaar. De nieuwe F4 is leverbaar vanaf medio juni in de kleuren rood/wit en mat parel wit.
BERICHT 17 mei
Laat je niet foppen, dit is niet de zoveelste variatie op het thema – Varese heeft een reputatie op dat gebied -; deze RR is meer dan een F4 met snelle wielen of vergulde kroonplaat. MV heeft serieus werk gemaakt van deze F4 RR ‘Corsacorta’. Om met de voordeur in huis te vallen: de technici krikte het topvermogen van de F4 op van 186 pk tot een nogal astronomische 201 pk bij 13.400 tpm. Mama mia, dat is S1000RR-territorium.
Dat het MV menens is blijkt wel uit het feit dat ze voor de gelegenheid een compleet nieuw blok uit de hoge hoed toverde. De motor meet nog steeds 998 cc maar is uitgerust met een nieuwe cilinderkop, krukas, versnellingsbak, gewijzigde thermodynamica en een overvierkante boring en slag van 79 x 50,9 mm. Laatste is een aanzienlijk kortere slag dan de 55 mm die de zuiger van de ‘normale’ F4 beslaat. Vandaar ook ‘corsacorta’, alias ‘korte slag’.
De jacht naar meer (top)toerentallen en een groter klepoppervlak levert een (geclaimd) topvermogen op van 201 pk en een topkoppel van 114 Nm (9.200 tpm). Om de ademhaling op peil te houden werd de cilinderkop compleet herzien. In- en uitlaattraject werden onder handen genomen en de diameters van de titanium kleppen groeiden naar 31,8 mm (inlaat) en 26 mm (uitlaat), het 4-2-1-4-uitlaatsysteem is eveneens ‘new’. Het achtvoudig instelbare traction-controlsysteem en de dubbele motormapping zijn verfijnd en bovendien nu vanaf de linker clip-on te bedienen. Motorisch zit het dus wel snor.
Het rijwielgedeelte volgt de upgrade. Zo zijn de firma’s Marzocchi (voor) en Sachs (achter) bedankt voor bewezen diensten en verruilt voor top-of-the-bill Öhlins-spul. De gesmede Marchesini’s (1 kg lichter dan de gegoten wielen op de F4) worden nu afgeveerd door een TTX36-schokbreker achter en een 43mm-NIX-vork aan de voorzijde. Volledig instelbaar natuurlijk, rijhoogte achter incluis. De toch al niet flauwe Brembo Monoblocs laten zich nu aansturen door een radiale remcilinder.
Afijn, alleen het beste van het beste. ‘Zoals het een MV betaamt’ ben je geneigd te zeggen. Daarover gesproken: aan al die lekkernij hangt natuurlijk wel een prijskaartje. Importeur MotoMondo zet in op een prijs om en nabij 26.500 euro. Leverbaar vanaf juni.