Na vijf jaar trouwe dienst vervangt Honda de CBR650F door de CBR650R. De naamswijziging illustreert het toegenomen sportieve potentieel van de machine. De Fireblade-achtige vormgeving geeft dat al gedeeltelijk prijs. De zithouding past daar goed bij want die is een stukje sportiever dan de F. De 650cc viercilinder van de R klimt duizend omwentelingen hoger in de toeren en heeft tractioncontrol en assist/slipperkoppeling. Het is door wijzigingen aan in- en uitlaat, hetere nokken en een gestegen compressieverhouding goed voor 95.2 pk @ 12.000 tpm en 64 Nm @ 8500 tpm. Om het allemaal iets spannender te maken levert het blok boven 10.000 tpm vijf procent meer vermogen.
41 mm Showa
De R is afgetrainder dan de F, het rijklaargewicht daalt met zes kilo tot 207 kg. Honda schaaft gewicht af van onder meer: frame, swingarm, benzinetank en voetsteunen. Om alle sportieve aspiraties bij te benen, houdt een 41 mm Showa Seperate Function Fork het rubber aan de grond. De CBR650R is te koop in het zwart en rood. Honda levert bovendien een 35 kW versie voor de A2 rijbewijshouders.
Foto’s: Honda
[justified_image_grid ids=7636,7637,7638,7640,7641]