Husqvarna komt de huidige Enduro 701-rijder tegemoet met een kit die de reguliere Husqvarna Enduro 701 ombouwt naar een 701 LR. Die ‘Long Range’-versie van de enduro heeft zodoende toch mooi 25 (!) liter brandstof aan boord.
Op de EICMA lanceerde Husqvarna verleden jaar de vernieuwde 701’s met toevoeging van de Enduro 701 LR. Die Longe Range Enduro is technisch identiek aan de gewone, met z’n 75 pk sterke 693cc LC4-eencilinder. Het enige echte verschil is dat de LR in plaats van 12 liter, maar liefst 25 liter brandstof aan boord heeft. Husqvarna snapt ook wel dat een eigenaar van een 2019 Enduro 701 niet enkel inruilt om brandstofcapaciteit te winnen.
Zodoende komt het Zweedse merk dus met een Longe Range-kit. De kit voegt een 13 liter tank toe aan de voorzijde. Op de meeste offroads is dit sowieso waar de brandstof zit, maar niet bij de Enduro 701. Die gebruikt het zelfdragende subframe annex kontje als tank.
Husqvarna zou Husqvarna niet zijn als ze hun ervaring in het onverhard niet maximaal zouden inzetten. Zodoende is de tank niet simpelweg een plastic bak die toevallig boven het motorblok paste. De LR-kit is compleet en uitgekiend; alles zit erbij.
Zo bevat de kit verder ook een aparte brandstofpomp zodat brandstof altijd moeiteloos op plaats van bestemming komt en kun je met de meegeleverde stuurschakelaar eenvoudig wisselen van de hoofdtank in de kont naar de tank aan de voorzijde. Misschien belangrijker nog, krijg je ook een ander zadel, zodat de ergonomie voor elkaar blijft. Matchende stickers en een aangepaste ventilator voor de radiateur zitten ook bij de 701 Long Range-kit in.
Prijzen en alternatieven
Prijzen heeft Husqvarna nog niet, maar aangezien de reguliere Enduro 701 en de LR-versie van de Enduro 701 in de prijslijsten 1000 euro schelen, kun je daar je conclusies uit trekken. Vergelijkbare grotere tanks zoals van van IMS Products (9,45 liter extra, hieronder links) en Rade Garage (5,90 liter extra, rechts) zijn met respectievelijk 660 euro en 419 euro ook niet goedkoop.
Husqvarna’s eigen Long Range-kit biedt niet alleen meer brandstof dan de aftermarket-alternatieven biedt, maar ziet er ook nog netter uit. Hoe je het ook wendt of keert; opties te over voor als je wat verder van huis wilt komen met je Husqvarna Enduro 701.
Als we de configurator van Husqvarna moeten geloven, past de Long Range-kit trouwens ook op de Supermoto 701. Dus mocht je je wat langer willen misdragen; dan kan dat ook nog.
Foto’s: Husqvarna, IMS Products en Rade Garage