Niet iedereen zit er wellicht op te wachten, maar volgend jaar is het toch echt zover. MotoGP-organisator Dorna start dan met een volledig nieuw kampioenschap… met elektrische racemotoren.
‘Ik denk inderdaad dat veel toeschouwers in een shock terechtkomen wanneer ze voor het eerst naar de MotoE kijken. En ja, sommige racefans beschouwen deze wedstrijd als een prachtig moment om even een eettentje op te zoeken. Ik bereid me daarop voor, maar wij willen juist die mensen overtuigen dat de MotoE van de eerste tot de laatste ronde een mooie show oplevert.’ Aan het woord is Nicolas Goubert, de uitvoerend directeur van de FIM Enel MotoE World Cup, zoals de nieuwe elektrische raceklasse officieel heet.
Elektrisch spektakel
MotoGP-organisator Dorna verwacht dat 2019 het ideale moment is om deze klasse toe te voegen aan het programma en dus begon die eind vorig jaar met het invullen van de details. Na het testen van verschillende elektrische motoren werd uiteindelijk Energica als leverancier van de racemotoren gekozen. ‘Een bewuste keuze’, legt de 54-jarige Goubert uit. ‘Als je de deur openhoudt voor verschillende concepten is het heel moeilijk om close racing aan het publiek te tonen. Dat probleem ontstond ook bij eerdere pogingen om een elektrische raceklasse op te zetten. Er was een te groot verschil tussen de tegenstanders.’
Door deze bewust gekozen tactiek verwacht de voormalige technisch directeur van Michelin Racing dat er elektrisch spektakel op de baan komt. ‘Op de grid tref je alleen Energica Ego Corsa-motoren aan, dus het komt echt op de rijder aan of hij om de zege kan meedoen. En uiteraard is het team van belang, aangezien dat een goede set-up voor de motor moet zien te vinden.’
MOTO73 18 – 2018
Benieuwd naar de rest van verhaal over de MotoE? Dat lees je in MOTO73 18 – 2018! Koop het nummer hier online of in de winkel.
Tekst: Jarno van Osch
Foto: Guus van Goethem