Je hebt net je motorrijbewijs gehaald, maar nog niet het idee dat je een doorgewinterde motorrijder bent. Begrijpelijk dat je wat extra rijvaardigheidstrainingen neemt. Want naast wat achtjes draaien en een uitwijkproef valt er nog veel te leren. Er bestaan verschillende aanbieders van trainingen. De ene wat beter dan de andere. De Federation of European Motorcyclists Associations (FEMA) heeft een oplossing als je niet weet welke aanbieder wél, of geen kwaliteit biedt. Er komt een Europese standaard voor rijvaardigheidstrainingen.
Het initiatief wordt in samenwerking met de Europese organisatie van motorfabrikanten (ACEM) en de Duitse veiligheidsdienst voor wegverkeer (DVR) gerealiseerd. Het gaat de European Training Quality Label heten. De bedoeling is dat aanbieders van rijvaardigheidstrainingen zich kunnen aanmelden voor de standaard. Deze wordt op een training toegekend, dus niet op een aanbieder.
De onderdelen waarop de training moet voldoen zijn de inhoud, de methode, de bekwaamheid van de trainers en de kwaliteitsgarantie. Elk onderdeel moet 40 procent of in totaal 60 procent voldoen aan de eisen, voordat de training het label krijgt. Zo ontstaan een trainingen bij verschillende Europese aanbieders die aan bepaalde standaarden voldoen. De KNMV had de primeur, die biedt de eerste gecertificeerde training aan.
“Zelfs de motoren met de meest geavanceerde technologie zijn niet volledig veilig als deze niet op een verantwoordelijke manier worden gebruikt. Studies wijzen uit dat menselijke fouten de meeste ongelukken veroorzaken. Rijvaardigheidstrainingen helpen hierbij en zijn vooral belangrijk voor heropstappers”, aldus Dr. Veneta Vassileva, veiligheidscoördinator van de FEMA.
Foto: ANP