De commissie Vervoer en Toerisme van het Europees Parlement heeft deze week het conceptverslag over de Europese APK-plicht voor motoren besproken. Dat het veiliger moet, is duidelijk. Alleen hoe? Volgens de KNMV zijn er twee groepen. Een aantal parlementariërs vindt het belangrijk dat scooters en motorfietsen onder een Europese standaard gaan vallen.
Andere parlementariërs willen gelukkig geen wetgeving, omdat het goed geregeld is in de eigen lidstaat. Zij pleiten dan ook voor een richtlijn want zo blijft er voldoende ruimte voor lidstaten om eigen beleid te voeren.
De Nederlandse Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) geeft aan dat de huidige keuringen die in Nederland plaatsvinden een zeer hoge standaard kennen. Hij vindt het dan ook onbegrijpelijk, dat de commissie een systeem bedenkt, dat in Nederland al prima werkt. “Motoren moeten hier kennelijk ook onder vallen, terwijl motorrijders juist veiligheid te allen tijde bewaken. De Europese Commissie moet het voorstel terug trekken”, aldus Van Dalen.
De Europarlementariërs kunnen tot en met 27 maart een reactie indienen op het conceptrapport. Het is de bedoeling dat in mei in de commissie over een nieuwe versie wordt gestemd.
Bron: KNMV