Dit jaar gaan we afscheid nemen van veel geliefde modellen en vaak zullen het nostalgische modellen zijn, want Euro4 is moordend voor old-school luchtkoelers. Kawasaki gaat het niet afwachten en luidt nu het afscheid van de W800 in met de W800 Final Edition.
Deze Final Edition komt naast de W800 SE en krijgt wat extra’s om er een gedegen afscheidsfeestje van te maken. De two-tone kleurstelling met Candy Brown en Candy Sunset Orange wordt bijgestaan door een speciaal Final Edition-logo. De bekroning is toch wel het tankembleem dat inspiratie trekt uit het originele W1-logo.
Kawasaki’s W800 staat nu dus op het punt met pensioen te gaan. Of ja, de gehele W-reeks eigenlijk, en die is lang, want al in 1966 kwam Kawasaki met de – onderstaande – W1. In die tijd trokken de Japanse merken alles uit de kast een goed alternatief voor de Britse motorfiets te bieden – zelfs het rechts schakelen was op de Kawasaki W1 een dingetje – door qua uiterlijk vergelijkbaar knappe machines neer te zetten.
De W650 kwam in 1999 als een van de eerste retromodellen op de markt en met die kroonas-nokkenasaandrijving was authenticiteit gegarandeerd. Cilinderinhoud en uiterlijk werden in 2011 opgeschroefd met de komst van de W800. Toen al waren het strengere emissie-eisen die het moeilijk maakten. Cilinderinhoud steeg en er kwam injectie, maar het vermogen bleef nagenoeg gelijk. Nu zal Kawasaki deze W800 dan toch ook moeten laten gaan, want Euro4 en luchtkoeling lijken moeilijk samen te gaan.
Stiekem hopen we dat Kawasaki, net als met de W1 indertijd, goed naar de Britten kijkt. Toen stond BSA voorbeeld voor Kawasaki, nu kunnen ze bij Triumph wel zien dat een vloeistofgekoelde retro prima kan.
Denk je eens in, een Kawasaki-retro met chique weggewerkte vloeistofkoeling en dan met zo’n prachtige koningsas langs het blok. Kom maar door! Maar eerst deze Final Edition, die vanaf medio juli bij de dealers staat en 9.799 euro gaat kosten.
Foto’s: Kawasaki
[justified_image_grid ids=24069,24070,24071,24072,24073,24074,24075,24076,24077,24078]