Al meer dan 20 jaar stelt het Euro NCAP, of New Car Assessment Program, de norm voor de veiligheid van auto’s dankzij zijn strenge crashtests. Nu moderne auto’s geavanceerder en technologischer zijn dan ooit tevoren, is het geen verrassing dat veiligheid belangrijker is geworden.
De gedetailleerde en strenge crashtests van Euro NCAP hebben in de loop van zijn bestaan duizenden levens gered, maar wil de veiligheid verder verhogen door gemotoriseerde tweewielers aan de vergelijking toe te voegen. Nu motorfietsen technologisch geavanceerder worden dan ooit tevoren, is het logisch dat ook motorfietsen door derden worden beoordeeld om hun algemene veiligheidsniveau te bepalen. Daar komt nog bij dat de recente toename van automatische pilootsystemen in auto’s en de daaruit voortvloeiende stijging van het aantal ongevallen met motorfietsen waarbij deze systemen betrokken zijn, een duidelijke aanwijzing is dat er verbeteringen nodig zijn.
In brede zin is Euro NCAP van plan zijn tests te moderniseren om ze beter af te stemmen op typische verkeersomstandigheden, bijvoorbeeld door weersvariabelen op te nemen om hun invloed op de efficiëntie van rijhulpmiddelen te testen, en door tests op te nemen van meer geavanceerde technologische voorzieningen, met name communicatie tussen voertuigen en adaptieve cruisecontrol. Meer bepaald zullen vanaf 2024 tests voor adaptieve cruisecontrol worden uitgevoerd op andere wegen dan autosnelwegen, inclusief projecten met motorfietsen.
Uiteindelijk wil Euro NCAP zijn testsysteem zo realistisch mogelijk maken en rekening houden met alle variabelen die een rol spelen bij de verkeersveiligheid. Gezien de stijgende populariteit van forensenscooters in Europa zijn tweewielers een onvermijdelijk facet van het dagelijks leven. Voor het eerst zullen gemotoriseerde tweewielers worden opgenomen in de beoordelingsscenario’s voor bedrijfsvoertuigen en door technologie ondersteund rijden als onderdeel van de uitbreiding van de botsingsvermijdingstests van de organisatie.
Aan de kant van de motorfietsen zouden de herziene testsystemen van Euro NCAP fabrikanten waardevolle informatie kunnen opleveren over de effectiviteit van bepaalde hulpmiddelen voor de bestuurder, zoals hellingshoekgevoelig ABS en tractiecontrole. Verder kunnen de verbeterde tests ook ergonomische verfijningen opleveren die gericht zijn op veiligheid. Bovendien zouden de herziene tests van Euro NCAP ook betrekking kunnen hebben op de uitrusting van motorfiets en bestuurder, waarmee de veiligheid verder wordt verhood.
Schokkend! Zelfrijdende auto’s zien motorrijders niet
Met al deze zaken op tafel is het duidelijk dat het testen van de veiligheid van motorfietsen een stuk uitdagender is dan dat van auto’s. Inderdaad, Euro NCAP zal ‘out of the box’ moeten denken – of beter: buiten de veiligheidskooi van de auto – omdat ongevallen en verwondingen bij motorfietsen veel onvoorspelbaarder zijn dan bij auto’s. Euro NCAP is er dan ook van overtuigd dat de medewerking van de motorfietsindustrie van vitaal belang is om een effectieve tesprocedure voor tweewielers op te zetten.