De Europese Unie (EU) heeft aangekondigd dat landen niet langer zelf kunnen beslissen over de invoering van een periodieke technische keuring (APK) voor motorfietsen. In een recent plan wordt voorgesteld om de opt-out regeling voor lidstaten te verwijderen, wat betekent dat een verplichte keuring voor alle motoren boven de 125 cc in elk EU-land moet worden ingevoerd. Dit voorstel is onderdeel van bredere maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren en onderstreept dat de uitzonderingsstatus van motoren in sommige landen niet langer houdbaar is.
Modernisering van Wetgeving
De Europese Commissie introduceert vernieuwde wetgeving voor de “roadworthiness” van alle voertuigen, gericht op het verduidelijken van de opkomst van elektrische voertuigen en recente technologische innovaties, zoals Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) en zelfrijdende voertuigen. Daarnaast wordt voorgesteld om digitale registraties en keuringscertificaten in te voeren, wat moet helpen bij het delen van gegevens tussen lidstaten om burgers te beschermen tegen fraude, zoals het manipuleren van kilometerstanden.
Belgische motor-APK speelt Nederlandse dealers in de kaart
Einde aan Nationale Keuzevrijheid
Tot nu toe werd een APK voor motoren door de EU aanbevolen, maar elk land had de vrijheid om eigen regels op te stellen of zelfs geen keuring in te voeren. Dit was een reactie op de lobby van motorrijders, die aangaven dat ongelukken door een slechte staat van motorfietsen zeldzaam zijn. Met de voorgestelde wijziging van Richtlijn 2014/45 maakt de Europese Commissie echter duidelijk dat elk land verplicht zal zijn om motorfietsen periodiek te keuren.
De Nederlandse situatie
In Nederland is er momenteel geen verplichte APK voor motorfietsen. De regering heeft zich tot nu toe verzet tegen een verplichte keuring, vooral vanwege kostenoverwegingen en de verwachte administratieve lasten. Er zijn echter technische eisen waaraan motorfietsen moeten voldoen, zoals minimale profieldiepte van banden en werkende verlichting, die door de politie worden gecontroleerd tijdens verkeersinspecties.
Hoewel er geen verplichte APK is, bieden dealers in Nederland vrijwillige motorchecks aan. De kosten hiervan variëren tussen de €50 en €100, wat vergelijkbaar is met de verplichte APK-kosten in Duitsland, die tussen de €60 en €80 liggen.
Argumenten voor en tegen APK
De discussie over een verplichte APK voor motorfietsen kent verschillende standpunten. Voorstanders wijzen op de voordelen van regelmatige keuringen, die technische defecten kunnen opsporen die anders onopgemerkt blijven. Volgens een rapport van de Duitse verkeersveiligheidsraad is ongeveer 15% van de motorongevallen te wijten aan technische mankementen. Een APK zou ook de uitstoot van schadelijke stoffen controleren, wat bijdraagt aan milieudoelstellingen. Bovendien zou een uniforme regelgeving zorgen voor gelijke concurrentievoorwaarden voor motorrijders in de EU.
Tegenstanders, waaronder de Nederlandse regering en de Motorrijders Actie Groep (MAG), benadrukken de extra kosten en administratieve lasten die een verplichte keuring met zich meebrengt. Ze betwijfelen bovendien de effectiviteit van een APK, verwijzend naar onderzoeken die aantonen dat technische gebreken slechts beperkt bijdragen aan motorongevallen.
Ontwikkelingen en toekomstperspectief
De discussie over een Europese APK-verplichting voor motorfietsen blijft voortduren. In 2021 drong het Europees Parlement al eens aan op een verplichte APK voor alle motorfietsen in de EU, maar er was geen overeenstemming met de Raad van Ministers. Begin 2024 presenteerde de Europese Commissie een nieuw pakket verkeersveiligheidsmaatregelen, waarin de verplichte APK voor motorfietsen opnieuw aan de orde kwam.
Tijdens een vergadering in Luxemburg uitte de Nederlandse minister ernstige bezorgdheid over de plannen uit Brussel voor uitgebreidere APK-controles. Nederland is echter niet het enige land dat terughoudend reageert; meerdere EU-lidstaten hebben moeite met de voorgestelde uitbreiding naar motorfietsen en caravans, ondanks de algemene erkenning van de noodzaak voor technische keuringen.