IJsland staat bekend om zijn ongerepte natuur, stomende vulkanen en landschappelijke bijzonderheden. Daarnaast biedt het eiland adembenemende motorwegen. Ons motoravontuur brengt je naar de mooiste plekjes langs afgelegen wegen en oogverblindende natuur. Ons avontuur begint in Reykjavik, van daaruit trekken we noordwaarts naar de Hooglanden en zien onderweg de eerste majestueuze geisers en prachtige watervallen. De weg waarop we zullen rijden is de hoofdstraat van het land, de beroemde Ring Road of Hringvegur. Later zullen we deze weg verruilen voor minder druk bereden gravelwegen en dan komt iedere off-road liefhebber aan zijn trekken. Ook al nodigen de wegen uit om door te blijven rijden, de kans om foto’s te maken van de grootste gletsjer van Europa, de Vatnajökull, kunnen we gewoon niet laten liggen. Daarna rijden we terug naar de kust, opnieuw via de Ring Road, om weer aan te komen in Reykjavik, waar ons motoravontuur 11 dagen geleden begonnen.
Lees hier meer.
Tour data
16.07. – 26.07.2022 |
28.07. – 07.08.2022 |
15.07. – 25.07.2023 |
27.07. – 06.08.2023 |
IJsland ervaring
Ik zit in een zacht verlichte hotelbar, een kaars in de buurt verlicht mijn whisky als het wordt gekoeld door een chip van 1.000 jaar oud ijs. Michael Kreuzmeir, een van onze Edelweiss guides pakt een mes waarmee hij een stukje van de brok ijs van de Jökulsárlon gletsjer, de gletsjer lagune die we eerder op de dag bezochten tikt. Hij hakt een ander stuk af en stopt het in zijn mond. Zijn ogen staan angstig ze bewegen tussen de zes andere tourleden die rond de tafel zitten. Hij wacht tot het ijs op zijn tong gesmolten is en schetst dan onze situatie. We zijn acht dagen in een 11-daagse tour van IJsland, maar met wat er morgen gaat komen morgen – of morgen zou kunnen komen – heb ik het gevoel dat het avontuur nu pas echt begint. We hebben een groot deel van het eiland afgelegd, zeker, maar tot nu toe is het rijden relatief gemakkelijk geweest. Het wegdek varieert van perfect tot armzalig, Ijsland heeft veel gravelwegen – ongeveer 70 procent van de 14.000km van het eiland volgens Michael met consistenties varierend van keihard grind tot slush-puppy modder, maar dat is niks wat onze adventure bikes niet aankunnen. Wat maakt de route van morgen van Kirkjubæjarklaustur naar Fludir dan anders?
De route voert ons door het afgelegen Landmannalaugar, een naam die luxueus over je tong rolt als een sappige toffee. Het ligt in het hart van het Fjallabak Natuur Reservaat, een Mekka voor wandelaars die aankomen in reusachtige 4×4 bussen aankomen en hun kamp opzetten als geoefende padvinders. Maar om er te komen moeten we rivieren oversteken, heel veel rivieren oversteken. Michael schat dat er 20 tot 25 oversteekplaatsen zijn. Regen en smeltwater zorgen voor een constante verandering van de rivieren. Gooi wat grote rotsen in de mix, die meestal precies daar liggen waar je over wilt steken en de kans op een nat pak wordt aardig groot. Het voordeel daarentegen is de zwerftocht door relatief ongerepte Ijslandse hooglanden met verbluffend landschap en de adrenaline die door je bloed schiet na elke succesvolle oversteek. De weergoden zijn ons goedgezind en vol goede moed stappen we op onze bikes. De dag die volgt is onmogelijk te beschrijven, als we aan het eind van de middag in ons hotel aankomen stroomt de adrenaline nog steeds door ons bloed!
Over Edelweiss Bike Travel
Sinds 1980 organiseert Edelweiss Bike Travel motorreizen in stijl. De reizen staan synoniem voor kwaliteit, betrouwbaarheid, deskundigheid en know-how. Niet voor niets hanteren ze het motto ‘The best ride there is’. Ruim 46.000 motorrijders zullen dat beamen. Lees hier alles over de IJsland-reis.
Michael Kreuzmeir, Edelweiss-tourguide, vertelt over zijn mooiste passage
Michael Kreuzmeir (1988) is al negen jaar tourguide bij Edelweiss Bike Travel, een beroep dat hem in veel uithoeken van onze aardbol heeft gebracht. Toch kunnen die wat hem betreft niet tippen aan IJsland. ‘IJsland heeft een speciaal plekje veroverd, dit land is namelijk allesbehalve saai! De vriendelijke bevolking, die altijd een helpende hand bieden en natuurlijk de waanzinnig natuur, waarbij je na elke bocht zo ongeveer weer van je motor valt omdat het zo mooi is! Toppunt vind ik altijd weer Landmannalaugar. Het ligt in het hart van het Fjallabak Natuur Reservaat. Om er te komen moet je rivieren oversteken. Ik schat dat er 20 tot 25 doorwadingen zijn. Regen en smeltwater zorgen voor dat de loop van de rivieren voortdurend verandert. Daarom moet ik weten of de temperaturen hoger waren en er is dus meer smeltwater is. Een dag regen kan ervoor zorgen dat bepaalde waterpassages niet mogelijk zijn. Elk bezoek aan Landmannalaugar is voor mij steeds weer een avontuur! Dat geldt overigens voor heel IJsland. Het eiland heeft adembenemende motorwegen door oogverblindende natuur. De tour vertrekt uit Reykjavik en we rijden over de Kjöllur naar het noorden. Onderweg zien we majestueuze geisers, verstilde gletsjers en prachtige watervallen. Ook al nodigen de wegen uit om door te blijven rijden, de kans om foto’s te maken van de grootste gletsjer van Europa, de Vatnajökull, kunnen we gewoon niet laten liggen. Maar de weg van Kirkjubæjarklaustur naar Fludir slaat alles. Landmnnalaugar laat je nooit meer los.’