De GSX-R1000 voor 2012, L2 genaamd, is vernieuwd maar zeker niet revolutionair. Het rijklaargewicht is nu 203 kilo, dat is slechts twee kilo minder dan het 2011-model. De grootste gewichtsbesparing komt dan ook op rekening van de enkele demper, en zeker niet van de 11% lichtere zuigers. Wel zorgen deze zuigers mede voor een meer uitgebalanceerd motorblok, iets dat volgens opgave voor een 8% verbeterde verbrandingsefficiëntie leidt. Volgens Suzuki is zowel de gasreactie als het middengebied beter geworden door o.a. de aanpassingen in het inlaattraject en het verhogen van de compressie. Die is nu 12,9:1, in plaats van 12,8:1. Meest tastbare vernieuwing is misschien wel de update van de rempartij. Want nadat de GSX-R750 en GSX-R600 dit jaar al Brembo Monoblocks kregen is nu ook de 1000 aan de beurt. Hierbij zijn de remschijven 0,5 millimeter dunner geworden.
Hoewel je vanaf het stuur drie verschillende motormappings kan kiezen, loopt Suzuki qua elektronica toch wel een beetje achter op de concurrerende superbikes, die in 2012 allemaal tractiecontrole aanbieden. Zeker nu ook Yamaha over de brug is lijkt Suzuki een beetje achterop te raken. Gezien de ingreep op de GSX-R1000 niet echt diepgravend is, zijn we bijzonder benieuwd hoe de GSX-R de updates laat gelden.