Tijdens de lancering van de Experia, eind mei, was Energica heel duidelijk over de rol van deze nieuwe motorfiets. De Experia was bedoeld als de eerste motorfiets op een geheel nieuw platform. Maar wat voor nieuwe elektrische motorfietsen kunnen we verwachten van het nieuwe Experia-platform? Dat moeten we natuurlijk afwachten.
Op de Intermot 2022 sprak Energica-verkoopdirecteur Giacomo Leone met MCN waarin hij een beetje meer richting gaf aan waar het merk zichzelf ziet over vijf jaar. Energica, zei hij, heeft een plan voor modellen tot 2027 en dat plan omvat in totaal vier of mogelijk vijf modellen gebaseerd op Experia-platform.
Het hart van de Experia is Energica’s nieuwste aandrijflijn, aangedreven door de Energica Mavel Co-Engineering (EMCE) Permanent Magnet Assisted Synchronous Reluctance Motor. Hij is zowel kleiner als thermisch efficiënter dan de vorige EMCE-motor, waardoor hij 10 kilogram minder weegt dan de vorige versie. Voor een motorfiets, vooral een elektrische die zich zorgen moet maken over het extra gewicht van de batterijen, is dat een aanzienlijke hoeveelheid om kwijt te raken.
Energica geeft vol gas met 10 modellen
Over accu’s gesproken, de Experia beschikt over Energica’s nieuwe lithium-polymeer accu, die een maximale accucapaciteit biedt van 22,5 kilowattuur, met 19,6 kWh nominale capaciteit. Bovendien kan de Experia alle drie laadniveaus gebruiken, met een geclaimde laadtijd van nul tot 80 procent in slechts 40 minuten met behulp van Level 3 DC snelladen. Hij biedt ook een geclaimd koppel van 115 Nm, 80 pk continu en 102 piekvermogen.
De productie en levering van de Experia zullen naar verwachting deze week beginnen. Leone zegt ook dat het Ego-platform zich mag verheugen op updates, maar er zijn geen nieuwe modellen zijn gepland op dit platform. Met Experia-platform wil Energica de toekomst waarborgen. Energica is aanwezig op de EICMA 2022. Op de website staat de cryptische regel: ‘Volgende halte: EICMA, 8 tot 13 november met geweldig nieuws!’ Begin november weten we meer.