Energica Motor Company SpA heeft geen faillissement aangevraagd, ondanks berichten in de media, waaronder Motor.NL, die het tegendeel beweren. Dit wordt bevestigd door Marchel Bulthuis, eigenaar van Electric Motorcycles Nederland en importeur van Energica. Het bedrijf heeft besloten een liquidatieproces te starten volgens de Italiaanse wetgeving, wat ruimte biedt voor een mogelijke doorstart.
Bulthuis benadrukt dat de berichtgeving in de media onjuist is geïnterpreteerd en dat er geen sprake is van een faillissement. Als importeur blijft Electric Motorcycles Nederland vertrouwen houden in het merk Energica. Hoewel het nieuws onverwacht kwam, is het volgens Bulthuis belangrijk om de rust te bewaren en niet vooruit te lopen op de zaken.
Er liggen nog volop mogelijkheden voor Energica Motor Company SpA. Electric Motorcycles Nederland zal samen met de dealers de maximale service blijven bieden aan de eigenaren van Energica-motoren. Bulthuis heeft vertrouwen in een gezonde toekomst voor het bedrijf, hetzij via een doorstart of een passende opvolger.
Spijtig maar . . . elektrische motoren zijn stevig aan de prijs en de range (snelweg) is beperkt en tenzij je echt sneller kunt laden lijkt het mij toch vooral een oplossing voor woon-werk verkeer. Dan moet een dergelijke fiets wel in het assortiment zitten. Ik heb zelf naar een zero gekeken, commercieel kon dat niet uit, omslagpunt lag boven de 200k km. De bottleneck was echter de range, ik rijdt 140/dag, 90% snelweg en dat zou ik nipt kunnen halen met de grootste batterij en of dat in de winter ook zou lukken was de vraag. Dus een woon-werk fiets waarvan de extra investering met 60k km kan worden terugverdiend een een snelweg range heeft van 200km is waarschijnlijk goed te verkopen. Een super sport die in 2s naar de 100 knalt en na ruim 100km aan de lader moet en leuk maar niet praktisch.