Energica laat weten dat het een deel van de kennis uit de MotoE-racerij gaat vertalen naar hun elektrische motorfietsen. Met een RS-aanduiding (Reparto Sportivo) weet je dat de Energica EGO+RS, Energica EVA EsseEsse9+ RS en Energica EVA Ribelle RS voorzien zijn van nieuwe VMU-software die de prestaties verhogen?
Praktisch gezien levert de nieuwe software een snellere acceleratie op van tweetiende van een seconde. Van 0 tot 60 mijl (96 km) duurt nu zo’n 2,6 seconden. Het accupakket blijft met 18,9 kWh (nominaal) staan. Aan de aandrijving zijn ook geen veranderingen uitgevoerd. Die zijn dit jaar al bijgewerkt en bleken zeer krachtig.
Energica Eva Ribelle – Eerste test
Zo blijft de Energica Eva EsseEsse9+ RS over een koppel beschikken van 200 Nm en de Energica Ego+ RS en Energica Eva Ribelle RS modellen een koppel van 215 Nm.
Voor 2021 biedt Energica ook de Corsa Clientikit aan. Deze kit voor de Ego+ RS voegt een aantal items toe die zijn ontwikkeld op de MotoE-racer, zoals de verbeterde Öhlins-vering en de Brembo-remmen.
De kit verhoogt het vermogen van de Ego drastisch dat het een soort van circuitmotor wordt. Maar omdat het gewicht nog altijd 270 kg bedraagt, heb je aan de elektrische superbike op snelheid wel je handen vol. En misschien is dat wel het grootste obstakel om een echt circuitdagwapen te zijn.