vrijdag 22 november 2024

Elettracker: elektrische bromfiets vermomd als board track-racer

Ontwerper Giacomo Galbiati, de man achter GDesign, deed eerder al projecten met Moto Guzzi. Hij woont in Noord-Italië, dicht bij het Comomeer. Met zijn meest recente creatie verlaat hij de stinkende, luidruchtige en verwerpelijke – sarcasme –  wereld van traditionele motorfietsen en stipt binnen in die van de stille, schone en vooral ;ucratieve wereld van de elektrische mobiliteit. Maar natuurlijk doet hij dat met een twist: de Elettracker.

Giacomo ontwierp de Elettracker als een fiets in plaats van een motorfiets. Dat zie je aan het eenvoudige frame, maar vooral aan pedalen. Ook duidelijk zichtbaar: vorm ging boven functie. De Elettracker lijkt niet op een hedendaagse, conventionele elektrische fiets, maar eerder een hipster cruiser-fiets.

Zou deze airbaghelm de toekomst voor motorhelmen kunnen zijn?

Misschien wel het coolste aan de Elettracker is de manier waarop de batterijen zijn gerangschikt om op een V-Twin te lijken. Hoewel dit er zeker cool uitziet, levert het ook een behoorlijke hoeveelheid vermogen: een piekvermogen van 2,5 kilowatt, wat neerkomt op ongeveer 3,4 pk op wat in feite een e-bike is. Het unieke, V-Twin-achtige accupakket heeft een spanning van 72 volt en een actieradius van ongeveer 40 km op een enkele lading. De aandrijflijn is naar verluidt in staat om de Elettracker voort te stuwen tot een topsnelheid van 90 km/u.

Het is het vintage uiterlijk dat de Elettracker een charmante persoonlijkheid geeft. Het hardtail-frame heeft een lederen zadel. Voorop zit een retro-stijl verende voorvork die wat gemak moet bieden op hobbelige wegen. Omdat de Elettracker sneller kan dan wat de meeste (brom)fietsers nog comfortabel vinden, heeft de Elettracker een stuurdemper om de voorkant stabiel te houden op snelheid. De fiets rijdt op 26-inch wielen en heeft schijfremmen voor en achter om verzekerd te zijn van voldoende stopkkracht. In totaal weegt de Elettracker iets minder dan 50 kilo.

Andere accenten zijn het naar beneden gevouwen stuur, bekleed met bruin leer. Een set Kustom Tech scharnierende hendels geven de ‘motorfiets’ een authentieke uitstraling. Alle kabels en draden die betrekking hebben op de elektronische en mechanische onderdelen zijn in het frame weggewerkt, waardoor de constructie zeer strak blijft. Last but not least, de Elettracker mist de moderne technologie niet en krijgt Bluetooth connectiviteit en een speciale mobiele app.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen