De nieuwe elektrische motorfietsen schieten als paddestoelen uit de grond, zo lijkt het. Zo bleek deze week nog dat de Lito Sora naar Nederland komt, ontvingen we onlangs de Tacita, spreekt de Voxan Wattman tot de verbeelding, worden er al echte elektrische superbikes geproduceerd en met de vorige maand geïntroduceerde Sarolea kunnen we wel stellen dat de moderne ontwikkelingen ook hand in hand gaan met motorisch erfgoed. Wij hebben zelfs al elektrische motorfietsen getest (klik) en zo’n Zero kun je zelf eens uitproberen door deze link te volgen. Natuurlijk is ‘de motorrijder’ nog altijd sceptisch ten opzichte van de nieuwe groene golf, maar met coole filmpjes zoals deze wordt er hard gewerkt aan het imago van elektrisch motorrijden.
En de grote motormerken, liggen die massaal te slapen zodat kleine nieuwe initiatieven er met de buit vandoor gaan? Natuurlijk niet helemaal, aangezien de BMW C-Evolution al volop in productie is en ook de KTM Freeride elektrisch wordt aangedreven. Maar verder is het vooral stil, op wat kleine probeerseltjes na. En natuurlijk wordt er wel eens een elektrische conceptmotor getoond, zoals Yamaha dat bijvoorbeeld op de Tokyo Motorshow deed met de PES1 en PED1 en Honda hier met de prachtige RC-E, maar van echte productiemodellen van ‘volwassen elektrische motorfietsen’ is nog geen sprake.
Maar het is juist Yamaha die daar verandering in gaat brengen, al twijfelen ze nog sterk over de tijd die het gaat duren totdat de PES1 (foto boven, die al rijdend is gespot) productierijp is. In het jaarverslag van Yamaha, dat onlangs is gepubliceerd, repten de Japanners namelijk over een termijn van twee jaar. Dan zouden we de elektrische modellen dus al in 2016 kunnen verwachten. Echter, na enkele dagen heeft Yamaha die tekst aangepast, waarin ’twee jaar’ is vervangen door ‘de nabije toekomst’.
Oftewel, dát de Yamaha’s komen is 100% zeker, maar wanneer de elektro-modellen echt productierijp zijn? Tja, dat blijken ze dus zelfs bij Yamaha nog niet zeker te weten.