Het ontbreken van geluid van elektrische auto’s en scooters kan voor onveilige verkeerssituaties zorgen. Andere weggebruikers horen de elektrische voertuigen vaak niet aankomen en schrikken daardoor. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Het gebruik van elektrische voertuigen staat nog in de kinderschoenen. In 2010 maakten hybride personenauto’s 0,5 % deel uit van het gehele Nederlandse wagenpark. De elektrische scooter is al wel aan een flinke opmars bezig. Hoewel er ook al elektrische motoren beschikbaar zijn, zijn deze in het straatbeeld nog niet alom tegenwoordig. De KNMV volgt de ontwikkelingen echter wel op de voet.
Over de verkeersveiligheidseffecten van elektrische voertuigen is alleen buitenlands onderzoek beschikbaar over elektrische personenauto’s. Over elektrische scooters is niets bekend. SWOV heeft daarom interviews afgenomen binnen de branche en een internetenquête uitgevoerd. Ook is contact opgenomen met organisaties voor visueel gehandicapten en gevraagd naar hun ervaringen met stille motorvoertuigen.
Hieruit blijkt vooralsnog dat mede-weggebruikers vaak schrikken als ze met elektrische voertuigen worden geconfronteerd. Fietsers bijvoorbeeld horen een elektrische scooter op een fietspad niet aankomen. Ruim de helft van de scooterrijders past daarom het rijgedrag aan.
Binnen Europa wordt gewerkt aan de ontwikkeling van akoestische waarschuwingssystemen voor elektrische voertuigen en een eventuele standaardisering daarvan. Dit naar voorbeeld van Japan waar de overheid inmiddels een verplichte geluidsnorm heeft vastgesteld voor elektrische voertuigen tot 20 km/uur.
Of het in Nederland zover komt zal moeten blijken uit vervolgonderzoek. Op dit moment zijn de aantallen elektrische voertuigen nog te klein om hier nieuwe wetgeving op toe te passen aldus, het SWOV.
Bron: Verkeerspro/ SWOV / KNMV