maandag 25 november 2024

Elektrische auto mag harder dan de rest

GroenLinks heeft tijdens een Tweede Kamer debat over de begroting van volgend jaar voorgesteld om bij wijze van proef elektrische auto’s harder te laten rijden dan benzineauto’s. Het zou dan gaan op het stuk A2 met vijf rijstroken tussen Utrecht en Amsterdam. Minister Schultz van Infrastuctuur en Milieu heeft toegezegd dit in overweging te nemen.

Op het betreffende stuk snelweg mag je nu slechts 100 km/u rijden, wat alles te maken heeft met luchtvervuiling. Omdat elektrische auto’s geen uitstoot hebben, veroorzaken die dus geen vervuiling volgens de groene partij en zouden die dus 130 km/u kunnen rijden. Voor het gemak gaat men er dan wel even aan voorbij dat die vervuiling elders waar de elektriciteit wordt opgewekt dan wel verergert. Technisch is het wel haalbaar, omdat het stuk onderhevig is aan trajectcontrole, waarbij het onderscheid tussen elektrische en niet-elektrische auto’s aan de hand van het kenteken mogelijk is.

Schultz vindt het een sympathiek plan, maar ziet wel veiligheidsproblemen met het verschil in snelheid en aangezien het bandengeruis ook niet minder is, zal geluidsoverlast ook niet verminderen. Ook Veilig Verkeer Nederland is verminderd positief. In de Telegraaf laten ze zich quoten: ‘De maximumsnelheid is vaak ook gebaseerd op veiligheidsoverwegingen. Dan is het raar dat auto’s die minder uitstoten harder mogen rijden. Bovendien lijkt het erg moeilijk te handhaven.’ aldus een woordvoerster.

Of elektrische motorfietsen ook in het plan vallen is niet bekend, maar het ligt redelijkerwijs wel in de lijn der verwachtingen. Enige nadeel bij dergelijke snelheden is wel dat de toch al kleine actieradius dramatisch afneemt.

Maar laten we wel wezen, afgezien van de poging om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken lijkt het plan sowieso al weinig doordacht en de balans milieu/verkeersveiligheid ligt ietwat scheef.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen