Voxan. Alleen bij het horen van de naam slaakt menig motorrijer een zucht. Niet van verlichting maar van genot. Want wat heeft het illustere Franse merk, dat in 1995 op de wielen werd gezet door Jacques Gardettes, ons pareltjes van motoren nagelaten.
De bedoeling van Gardettes was dat zijn prikkelende 72 graden V-twins van 996cc de wereld zouden veroveren. Dat is niet gelukt. Niet op een haar, maar helemaal niet. In 2010 werd Voxan gekocht door Venturi Automobiles, dat vooral groot was in rally-auto’s. Die wist te vertellen dat Voxan zich zou toeleggen op elektrische motoren. Het eerste bewijs werd in 2013 getoond: de Wattman.
We beepen in een ruk naar eind juni 2020. In de mailbox treffen we een persbericht aan dat ons vertelt dat de ‘futuristisch gelijnde Voxan Wattman op 1 juli om 14.00 uur wordt gepresenteerd.’ Maar het is geen ‘consumentenmotor’, geen motor waarop we van huis naar werk en vice versa rijden. De Voxan Wattman probeert een nieuw wereldsnelheidsrecord te vestigen op de zoutvlakte van Salar de Uyuni in Bolivia, in juli 2021.
Is je interesse desondanks gewekt, dan zul op 1 juli toch ‘de social media’ in de gaten moeten houden of – nog makkelijker – je surft naar venturi.com/en/voxan-motors.