Dankzij de hegemonie van de Triumph Daytona 675R (test) wachten we al jaren op een grote Daytona; een superbike. Vaak hebben we Triumph de vraag ook al voorgelegd maar het antwoord was telkens stellig: nee. De grote Daytona is niet in ontwikkeling en gaat er niet komen ook. De reden is simpel: superbikes worden nauwelijks verkocht en er valt maar weinig winst te behalen. Jammer, maar we begrijpen dat we van de Daytona 955 helaas geen opvolging krijgen.
‘Pure Triumph’, een Triumph-dealer uit het Engelse Wellingborough besloot echter het heft in eigen handen te nemen en bouwde bovenstaande Daytona 1050R. Ze namen een Triumph Speed Triple R als basis en door het kuipwerk van een Daytona 675 passend te maken was deze 1050 Daytona geboren. Door alles keurig passend en metend te maken lijkt het alsof de Triumph zo uit de fabriek is komen rollen.
Er blijkt veel animo voor de nieuwe creatie en er zijn al meerdere versies verkocht. Hoewel de 135 pk van het driecilinder motorblok bepaald niet mee kunnen komen in het huidige SBK-tijdperk. ‘Maar’, zo benadrukt Pure Triumph, ‘elke Daytona 1050R kan op maat gemaakt worden’. En dan luidt ons antwoord: ‘Doe ons er maar eentje met een snelle nokkenas en wat ander kietelwerk!’