Na maanden van teasers, expres lekken en meer van die geintjes is eindelijk de Kawasaki ZZR1400 gepresenteerd. In tegenstelling tot geruchten heeft de 2012 ZZR slechts 200 pk. Nou ja, slechts… Met ram-air kunnen dat er nog tien meer worden maar zeker niet de dikke 200 plus waarover veel geschreven werd.
De reden hiervoor is zeer waarschijnlijk dat Kawa geen slapende politieke honden wil wakker maken. Iedereen weet immers nog wat er gebeurde toen de Suzuki Hayabusa op de markt kwam…
Naast de optische aanpassingen vallen vooral de interne wijzigingen op. De nieuwe 1441 cc vier in lijn heeft een koppel van 162 Nm. en een boring x slag die uitkomt op 84.0 x 65.0 mm. De zuigers moeten sterker én lichter zijn terwijl de cilinderkop verder aangepast werd en de poorten gepolijst werden. De compressie steeg iets.
Het is mogelijk om verschillende mappings te kiezen via een knop op het stuur. Dankzij diverse tussenstappen kun je zelfs tot slechts vijftig procent van het vermogen tot je beschikking hebben. Ook het traction controle is op dezelfde manier als dat van de mappings in te stellen. Uiteraard ontbreekt een slipper clutch niet.
En dan het frame. Dankzij veel kleine aanpassingen moet dit stabieler en steviger zijn. De swingarm werd 10 millimeter langer en de 10-spaakswielen moeten een stuk lichter zijn. Het rijklaargewicht komt op 268 kilogram uit.
In Amerika gaat de ZX-14R, zoals de nieuwe ZZR1400 daar heet, 14.699 dollar kosten. De Nederlandse importeur maakt de prijs voor ons land later bekend.