Terwijl we ons in Europa nog altijd het hart van de motorindustrie wanen, groeit in Azië de markt uit zijn voegen. Euro 5 maakt het fabrikanten niet makkelijk, maar in India gaat in april BSVI in. Royal Enfields kenmerkende eencilinder lijkt daar het slachtoffer van te worden.
BSVI (staat voor Bharat Stage VI – het Romeinse getal 6 dus) volgt in India BSIV (4 dus) op. Stap vijf slaat de regering simpelweg over; zo hard wordt er ingegrepen. Luchtverontreiniging is een immens probleem in het Aziatische subcontinent en de regering pakt dat streng aan, waarmee het eind voor de luchtgekoelde Royal Enfield-eenpitters in zicht lijkt te komen.
Overigens is de 500 in India verre van kartrekker voor het merk. Juist de kleinere 350 – die wij hier dus niet hebben – is daar megapopulair. Dat wil dus ook zeggen dat met name in India het eind in zicht is. Al volgen wij in Europa – als continent miniem in vergelijking tot een land met een markt als daar – natuurlijk vroeg of laat ook.
Belangrijk als het milieu is, is het tegelijkertijd een pijnlijk afscheid van een motor die bijna zeventig jaar onophoudelijk in productie geweest is, in zowel 250-, 350- als 500-varianten. In die tijd is de Bullet in grote lijnen niet veranderd, met het basisontwerp nog altijd intact.
Een pijnlijk afscheid van een motor die bijna zeventig jaar onophoudelijk in productie geweest is?
En het is juist dat basisontwerp dat de iconische fier overeindstaande luchtkoeler nu de kop – mét stoterstangen – kost. Over de jaren werd er dan wel brandstofinjectie toegepast, werd een katalysator in de uitlaat verwerk en werden de koelvinnen volgepropt met rubber dempers om het stiller te krijgen. Toch lijkt de rek er wel een beetje uit, waarmee voor India in ieder geval dit jaar nog een eind lijkt te gaan komen aan een motorfiets die in naam al bijna honderd jaar oud is.
Momenteel heeft Royal Enfield nog steeds de Bullet & Trials Works Replica, de Classic en de Classic Chrome in haar assortiment. Euro 5 goedkeuring ontbreekt bij deze modellen. Als de fabriek in India er geen heil meer in ziet, dienen de laatste modellen voor 1 januari 2021 op kenteken te staan. Dat houdt dus in dat ze voorlopig nog gewoon te krijgen zijn en blijven.
Desondanks zou de notie van het uitzwaaien van de 500cc-eenpitter een paar jaar terug een doodsteek zijn. Nu gelukkig niet, want Royal Enfield heeft inmiddels reserves opgebouwd. De afgelopen modeljaren kwam er namelijk al de Himalayan bij. En dan zijn nog het tweetal 650cc-twins aan het gamma toegevoegd – de Interceptor en de Continental GT – bij.
Ondanks dat de huidige Bullet-modellen dan wellicht op het punt staan te verdwijnen, een opvolger staat al klaar.
Voor aanvang van de EICMA afgelopen november ging het gerucht dat een 750cc tweecilinder als opvolger van de huidige Royal Enfield 650-twin zou komen, maar daar ontbreekt nog altijd ieder spoor van. Royal Enfields managing director Siddhartha Lal gaf eerder ook al te kennen dat de Himalayan een groeispurt gaat maken. Doet meteen wel de vraag rijzen of we ooit nog een productieversie van Enfields 834cc tweecilinder-KX Concept gaan zien…
Een ding kunnen we wel verklappen. Ondanks dat de huidige Bullet-modellen en aanverwanten in al hun authentieke pretuitstraling dan wellicht op het punt staan te verdwijnen, een opvolger staat al klaar. De eerste spionagebeelden gaan al rond en een ding is duidelijk; Royal Enfield timmert hard aan de weg voor de komende jaren.
Hoofdfoto: Pim Hendriksen
Foto’s: Royal Enfield