woensdag 4 december 2024

Einde voor de Honda Super Cub 50: een klein icoon, een groot afscheid

De 49cc-luchtgekoelde motorfiets (deels scooter, deels motorfiets!) was niet de eerste machine in de Super Cub-lijn, en ook niet de meest succesvolle. Die eer gaat naar de C100 Super Cub, die in 1958 debuteerde en de meest geproduceerde motorvoertuig in de wereldgeschiedenis werd — en dat zonder de miljoenen klonen mee te tellen.

Tierelier

Maar de C50, die in 1966 uitkwam, verkocht ook als een tierelier over de hele wereld, met name in Japan zelf en in de nabijgelegen ontwikkelingslanden in Zuidoost-Azië, waar de lage prijs en hoge betrouwbaarheid van de motorfiets een vitaal onderdeel van het transportsysteem vormden. Ironisch genoeg zijn het de qua pk’s matig presterende Super Cubs met hun beperkte vering die de lokale bevolking gebruikt op exact dezelfde wegen als de avontuurlijke reizigers op hun grote reis-enduro’s.

Seiko en Honda maken special edition Super Cub horloge

Een schandelijke afsluiting van de Super Cub, of een speelseafscheid? Zie hier de Hello Kitty-editie!

Er is nog steeds interesse in de Super Cub 50, maar Japanse emisiewetten betekenen dat de motorfiets binnenkort niet meer straatlegaal zal zijn op de thuismarkt. Daarom stopt Honda in de lente van 2025 met de productie, met twee versies: een Super Cub 50 Final Edition, gespoten in een retro blauwe kleurstelling zoals het origineel, en (hou je vast!) een Hello Kitty-editie!

De wielen en de lak zijn duidelijk anders, en je kunt Hello Kitty in de carrosserie zien gemodelleerd. Er zullen slechts 300 van deze motorfietsen worden gemaakt; Honda zegt dat het 2.000 Final Edition-machines zal produceren voordat de lijn volgende lente wordt gesloten.

Gecanceld

Is het verdrietig om Big Red deze kleine motorfiets te zien schrappen? Het is eerlijk gezegd moeilijk te geloven dat de kleine Super Cub zo lang heeft standgehouden met minder dan 4 pk. De verandering is onvermijdelijk; Honda is van plan over te stappen op elektrische motorfietsen, en dit is waarschijnlijk een van de eerste iconische machines die in de komende jaren worden gecanceld, nu ‘batterijgemotoriseerde’ motorfietsen de overhand krijgen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen