Vanaf vandaag (1 november) controleert de Autoriteit Consument en Markt (ACM) of de prijzen van nieuwe motoren transparant zijn. De prijs waarmee geadverteerd wordt moet inclusief de zogenaamde ‘rijklaarmaakkosten’ zijn. Wanneer dealers hier niet aan voldoen, kan een dwangsom of een boete volgen. Dit moet een einde maken aan wat velen zien als misleiding.
Op de website van de ACM wordt vooral geschreven over misleiding door autodealers, maar het geldt ook voor dealers van motoren. “De regel dat onvermijdbare kosten in de prijs moeten zitten, geldt (…) niet alleen voor nieuwe auto’s, maar ook voor bijvoorbeeld motoren (…). Ook in dit deel van de branche let ACM erop dat de regels worden nageleefd.”
Rijklaarmaakkosten zijn bijvoorbeeld transportkosten, de kosten voor de registratie bij de RDW, de nummerplaat en een recyclingbijdrage. Deze meerprijs worden door de dealers aan de koper doorberekend wanneer een nieuwe motor wordt verkocht. Volgens de ACM worden deze kosten vaak buiten de advertentieprijs gehouden. Hierop hebben zij afgelopen zomer de branche opgeroepen om de prijs transparant te maken. Ook de consumentenbond oordeelde al eerder dat dit misleiding is.
Daarnaast staat het ook gewoon in de wet dat dit niet mag. Wanneer consumenten erachter komen dat de regels door dealers niet worden nageleefd, kunnen zij dit melden op ConsuWijzer.nl. Henk Don, bestuurslid ACM: “Duidelijke prijzen zijn belangrijk voor consumenten. Op die manier is het vergelijken van producten makkelijker. Dat is ook goed voor de concurrentie tussen bedrijven en daarmee voor scherpe prijzen, beter kwaliteit en service.”