Na 2020 verdwijnt Kawasaki ZZR1400 van de markt. Met het oog op de toekomst, gunt het groene merk de ZZR1400 een eervol afscheid. Sinds zijn introductie in 2006 is de wereld dan ook veranderd. Niet zo’n klein beetje ook.
Met 190 pk bij 9.500 tpm – ruim 200 pk op snelheid door ram-air – was de ZZR1400 ten tijde van zijn introductie een ruimteschip – of in elk geval iets van een andere wereld. Een top van 299 kilometer per uur – op de teller, waarna de toerenteller doodleuk door blijft lopen – is goed voor grote verhalen. En die grote verhalen waren van meet af de insteek. Kawasaki wist donders goed dat dergelijke opgaves het goed doen op feesten en partijen.
In 2006 waren dergelijke cijfers dus een nieuw soort bovengrens. Een lat gelegd door de ZZR1400. Alleen zoals gezegd, stond de wereld het afgelopen anderhalve decennium niet stil.
Dat vermogen kan opeens gerelativeerd worden met de uitspraak ‘anno nu hebben nakedbikes zelfs meer op stal‘. Ook het gewicht van 218 kg droog is behoorlijk pittig, maar opvallend genoeg bleef Kawasaki de ZZR1400 maar voeren. Zeker aangezien sinds vorig jaar onderbouwd gesteld kon worden dat de H2SX als sporttoer-kroonprins stond te trappelen – Prince Charles is er niks bij.
Ondanks alles is er na al die jaren één ding haast onovertroffen aan de Kawasaki ZZR1400; zijn koppel. Met 154 Nm koppel bij 7.500 toeren per minuut lukt het koppelbeulen als Harley-Davidsons Milwaukee Eight-aangedreven cruisers het pas recent sterker uit de bus te komen. Alleen echte bakbeesten zoals de onlangs geïntroduceerde Triumph Rocket 3 – en diens voorganger, de Rocket III – kunnen zich meten.
Waarschijnlijk zal Kawasaki de machtige ZZR1400 komend jaar nog wel eens officieel uitzwaaien – en dat verdient hij ook wel.
Alleen zijn dat allemaal cruisers. Dit is een sporttoermachine, waarbij juist dat koppel zo veel indruk maakt. Dat is die extra cilinderinhoud – een verschil dat ook drukvulling niet goedmaakt. De Kawasaki H2SX doet geen onverdienstelijke zaken, maar moet met 137,3 Nm bij 9.500 tpm toch toegeven op zijn voorvader. De ZZR laat dan ook wel wat na. Moeiteloos accelereert het, en opeens rijd je twee keer de toegestane snelheid; dat deed de ZZR1400. Of ja, doet. Nog even.
Waarschijnlijk zal Kawasaki de machtige ZZR1400 komend jaar nog wel eens officieel uitzwaaien – en dat verdient hij ook wel. Saillant detail, trouwens: ten tijde van de introductie kostte de Kawasaki ZZR1400 15.790 euro, terwijl de 2019 ZZR1400 Black Edition met 16.499 euro slechts 709 duurder is. Dat verschil is te verwaarlozen wanneer je bedenkt dat het blok over de jaren van 1.352cc groeide naar 1.441cc en het koppel zelfs nog verder toenam tot 158,2 Nm bij 7.500 tpm, en moderne veiligheidssystemen als tractieregeling en ABS ook de intrede maakten.
Een kleine terugblik op de Kawasaki ZZR1400, doet meteen denken aan de keer dat MOTO73-hoofdredacteur Eddie de Vries in 2014 met een ZZR1400 probeerde 250 kilometer af te leggen in een uur tijd – met de broodnodige pitstop onhaalbaar uiteindelijk. Uiteraard deed hij dat met een GoPro op zijn helm.
Nog eens lezen wat de Kawasaki ZZR1400 nou zo machtig maakte? Check hier de test!
Foto’s: Kawasaki
Video: archief Motor.NL