MV Agusta is losgeslagen en daar profiteren wij mooi van want aan de stroom van nieuwe modellen lijkt maar geen einde te komen. De volgende in de lange rij is de legendarische F4. Om het feest compleet te maken komen er liefst drie versies: de F4, F4R en de F4RR. Iets dat we onlangs ook al zagen bij de nieuwe Brutale 800. Uiteraard liggen aan de basis van alle drie de modellen het Corsa Corta-blok en het bekende CrMo-trellisframe. En dat zijn niet de enige gelijkenissen want ride-by-wire, traction control, vier ECU-mappings en quickshifter vind je ook op alle drie.
Maarrr, er zijn ook veel verschillen. Zo heeft de RR maarliefst 200,8 (!) pk aan boord dankzij een nieuw gebalanceerde krukas en aangepast oliecircuit. De gewone variant en de R moeten het doen met 195 pk. Beduidend minder maar nog altijd genoeg weten wij uit ervaring. Ook qua vering zijn er flinke verschillen. Waar de F4 is uitgerust met een Marzocchi (50mm) voorvork en een Sachs Shock achter, bedient de R zich met een Öhlins TTX achter terwijl de RR voor én achter mag rekenen op Zweedse ondersteuning. Laatste zelfs met elektronisch aangestuurde demping, een primeur op een MV. Verder heeft de RR titanium drijfstangen en een stuurdemper.
Ook op het gebied van uiterlijk vinden we een paar aanpassingen. Zo vallen de ‘running lights’ bij de koplampen goed op en zijn ook de wielen anders. MV noemt dit ‘gespleten’ multispaak wielen. Wij vinden dat een mooi woord ervoor.