Kawasaki heeft op de EICMA het doek van het tweede model op basis van de ge-superchargede Kawasaki H2 getrokken, en nu komt wel de verrassing; het is een sportieve toermachine geworden. Dit is de H2 SX.
Het zal naar alle waarschijnlijkheid de doodsteek zijn voor de Kawasaki ZZR1400, maar ondanks is het absoluut een verrassing. Inmiddels zoemden de geruchten al even dat er een tweede variant van de H2 zou komen – de H2 en H2R scharen we voor het gemak even onder het zelfde kopje – maar dat het daadwerkelijk een SX zou worden, was toch wel opvallend.
Al is het anderzijds ook hartstikke logisch, aangezien zo’n supercharger niet alleen een extra dimensie toevoegt aan waanzinnig hard rijden, maar ook extra pit in de mix gooit bij het wat kwiekere toerwerk. Het blok krijgt immers constant een zetje in de rug van de compressor die evenwijdig in toeren oploopt met het motorblok en zo gelijkmatig de inlaatdruk opvoert. Zo kun je in theorie heerlijk lui toeren. Waar de H2 gebruik maakte van de waanzin van een supercharger, maakt de H2 SX gebruik van zijn bruikbaarheid.
Slappampus?
Natuurlijk heeft Kawasaki de H2 SX nog altijd extreem gemaakt – omdat het kan, en de ZZR1400 is ook nooit een slappampus geweest – maar met maximaal 200pk bij 11.000 toeren belooft de H2 SX een heel bijzondere sportieve toermotor te worden. Overigens predikt men in groen met zwarte polo’s ook over onvoorstelbaar laag verbruik, maar dat houd je nog van ons te goed.
Wat wel duidelijk is, is dat Kawasaki echt uitpakt met deze H2 SX. Het buizenframe werd op basis van de H2 intensief aangepakt om het klaar te stomen voor zijn nieuwe job. Meer ruimte voor een passagier – de H2 en H2R waren voor één persoon – en bagage, maar ook een langere wielbasis en extra verstevigingen werden toegepast. Uiteraard kreeg de H2 SX zijn eigen stroomlijn, wat redelijk op de standaard H2-kuip lijkt, maar dan met duidelijk meer windbescherming.
Special Edition
Dit is waar het echt interessant wordt, want alsof een sporttoerder met 200pk en een supercharger nog niet speciaal genoeg is, trok Kawasaki nog harder van leer met de H2 SX Special Edition; nu we er toch zijn, zullen we maar zeggen.
Deze SE heeft al het bovengenoemde – en dan nog KTRC, wheeliecontrole, rijmodi, een instelbare motorremfunctie, cruise control, ABS en iets wat Kawasaki de Cornering Management Function noemt (gaan we navragen!) – maar ook een TFT-scherm, staalomvlochten remleidingen, quickshifter en bochtenverlichting. Ook krijgt de SE launch control, al vragen wij ons af waarom dat op een toermachine zou moeten zitten.
Afijn, Kawasaki doet waar Kawasaki goed in is; een standaard concept lekker extreem maken. En dat kun je alleen maar waarderen aan het groene merk. Sowieso stelen ze opnieuw de show met een machtige motor mét supercharger. Nu is het afwachten of Suzuki op korte termijn nog met een motor met drukvulling komt…
[justified_image_grid ids=26118,26119,26120,26121,26122,26123,26124,26125,26126,26127,26128,26129,26130,26131,26132,26133,26134,26135,26136,26137,26138,26139,26140,26141,26142,26143,26144,26145,26146,26147,26148,26149,26150,26151,26152,26153,26154,26155,26156,26157,26158,26159,26160,26161,26162,26163,26164,26165,26166,26167,26168,26169,26170,26171,26172,26173,26174,26175,26176]