Wanneer augustus op zijn eind begint te lopen, wordt het ieder jaar weer steeds rustiger qua nieuws, terwijl de geruchtenmolen tegen de toerenbegrenzer aan stuitert. We blikken vast vooruit naar begin november, wanneer de EICMA in Milaan alle geruchten dan wel bevestigd of ontkracht.
Ieder jaar lijken de grote beurzen van weleer minder aantrekkelijk speelveld te worden om motoren te onthullen. Internet heeft het gemakkelijker gemaakt voor producenten om de consument te bereiken. Zodoende zien we steeds vaker online presentaties, zoals onlangs bijvoorbeeld met de Yamaha YZF-R1, die voor 2020 aangescherpt wordt.
Desondanks blijft de magie van het voor de ogen van toegestroomde pers een doek van een motor trekken in leven. EICMA zal dit jaar opnieuw het toneel zijn van veel primeurs, veel verrassingen en helaas geheid ook weer teleurstellingen.
We gaan even de grotere merken af met nieuws en geruchten over wat komen gaat. In dit derde deel pakken we MV Agusta tot en met Yamaha aan.
MV AGUSTA
Ook voor MV is de EICMA een thuiswedstrijd, en na verleden jaar verwachten we heel wat van het merk uit Varese. Zo willen we die Brutale Serie Oro in productietrim zien, evenals de Super Veloce. Dat MV Agusta inmiddels aangegeven heeft dat er een wat betaalbaarder variant van die laatste komt, stemt hoopvol.
Alleen zijn de nieuwe Brutale en Super Veloce vorig jaar al getoond. Dat pleit MV Agusta uiteraard niet vrij ons ook dit jaar weer wat mooi nieuws voor te schotelen. Overigens gaat MV ook inzetten op de Aziatische groeimarkten, maar over of die kleinere MV’s haar weg naar de Europese motorrijder zullen vinden, bleef ongewis. Wellicht dat we na de EICMA meer duidelijkheid hebben.
ROYAL ENFIELD
Dat we anno 2019 – bijna 2020 – zelfs kunnen stellen dat Royal Enfield er weer toe lijkt te gaan doen, stemt vrolijk. Zeg nou zelf, die nieuwe 650 twin-modellen breidt het gamma van het Indiase merk uit in positieve zin. De Himalayan begint ondertussen zelfs een schare cult-volgelingen op te doen en als we de verhalen Royal Enfield zelf mogen geloven, zit er nog genoeg leuks aan te komen.
Kom maar op dan, Royal Enfield!
SUZUKI
Het begint een pijnlijk dossier te worden daar bij Suzuki. Behalve de in 2017 volledig nieuw gelanceerde GSX-R1000, is het al jaren updaten en variëren op thema’s. De V-Stroms in zowel de 650- als ook de 1000-variant zijn nog altijd evergreens van de bovenste plank, maar ze zijn desondanks wel behoorlijk gedateerd aan het raken.
Tja, de Katana; dat was het vorig jaar helemaal. Alleen zelfs al is de Katana een beduidend spannender machine geworden dan de som der dele zou doen geloven, kun je er niet omheen dat het ook niet heel vernieuwend is. Zwart-wit gezien is de Katana een GSX-S1000. Die GSX-S1000 stamt zelf inmiddels alweer uit 2015 en is dan weer een naked en lichtgekuipte toermachine op basis van de GSX-R1000 uit 2005. Om van een GSX-S1000 en Katana te maken, hebben ze kuipwerk gemonteerd dat inspiratie put uit een machine uit 1981. Snap je waar we heen gaan?
Suzuki heeft een dipje – een serieuze. Tijd dat het merk wat van de oude glorie terugbrengt. Tijd voor iets echt nieuws. Toch die Recursion, met zijn turbo? Wellicht een nieuwe Hayabusa? Misschien een paar totaal nieuwe V-Stroms?
Moet toch kunnen. Het moet.
TRIUMPH
In Hinckley rommelt het. En goed ook. De stand in Milaan zal druk genoeg worden, en niet alleen door wat we al weten. Uiteraard zullen daar namelijk de nieuwe Rocket 3’s staan, evenals de Daytona 765. Twee behoorlijk spraakmakende driecilinders.
Minder spraakmakend, maar desondanks niet minder veelbelovend, is de inmiddels uitgelekte nieuwe middenklasse Tiger, die naar verluidt 900cc aan cilinderinhoud krijgt. Verder krijgt hij een strakkere en hoekigere voorpartij.
Reken er verder op dat Triumph uit zal willen pakken met de jarige Bonneville.
YAMAHA
De YZF-R1 is al opgefrist aangekondigd tijdens de WK Superbike-ronde op Laguna Seca, maar verder horen we weinig geruchten over Yamaha in 2020. Bijzonder genoeg is enkel de MT-07 in test-opstelling gespot. Bijzonder omdat de huidige MT-07 vorig jaar nog een facelift kreeg.
Wellicht wil Yamaha de MT-reeks bij de tijd houden met het oog op het aanstaande Euro5-beleid. Dat de MT-09 daarmee ook meteen naar het heden wordt gesleept, zou logisch zijn.
Even door Yamaha’s modellencollectie, valt op dat een groot aantal modellen hoog nodig aan vervanging toe zijn. Niet per se omdat ze al even nieuwe aan vernieuwing onderhevig geweest zijn, maar meer omdat de concurrentie ze in moordend tempo voorbij streeft. Denk hierbij aan de FJR1300, maar ook de XTZ1200 Super Ténéré.
Dus als Yamaha twee modellen onverwacht nog even in een nieuwe incarnatie onder een laken vandaan wil trekken… Gaarne!
—
De Grote MotorNL EICMA-vooruitblik – deel 1: klik hier!
De Grote MotorNL EICMA-vooruitblik – deel 2: klik hier!
Foto’s: fabrikanten