Wanneer augustus op zijn eind begint te lopen, wordt het ieder jaar weer steeds rustiger qua nieuws, terwijl de geruchtenmolen tegen de toerenbegrenzer aan stuitert. We blikken vast vooruit naar begin november, wanneer de EICMA in Milaan alle geruchten dan wel bevestigd of ontkracht.
Ieder jaar lijken de grote beurzen van weleer minder aantrekkelijk speelveld te worden om motoren te onthullen. Internet heeft het gemakkelijker gemaakt voor producenten om de consument te bereiken. Zodoende zien we steeds vaker online presentaties, zoals onlangs bijvoorbeeld met de Yamaha YZF-R1, die voor 2020 aangescherpt wordt.
Desondanks blijft de magie van het voor de ogen van toegestroomde pers een doek van een motor trekken in leven. EICMA zal dit jaar opnieuw het toneel zijn van veel primeurs, veel verrassingen en helaas geheid ook weer teleurstellingen.
We gaan even de grotere merken af met nieuws en geruchten over wat komen gaat. In dit eerste deel pakken we Aprilia tot en met Honda aan.
APRILIA
We hopen – wat heet; gaan er vanuit – dat Aprilia de RS660 definitief onthult op de EICMA. Of de 660-noemer marketing is zoals KTM de 1301cc Super Duke R qua naam als 1290 wegzet, of het daadwerkelijke en 660cc wordt, is nog onbekend. Een 650cc blok zou wellicht een interessanter optie zijn. Dat zou de RS660 namelijk inzetbaar maken in de Supertwin-klasse, waar merken als Paton en recentelijker Norton dik op ingezet hebben.
De volwaardige twin-sportmachine van Aprilia zou, met al zijn elektronica en zelfs aerodynamica wel eens prima zaken kon doen. Weinig echt zeker over de Aprilia RS660, behalve dat het er bovenal veelbelovend uitziet!
Vraag is alleen of Aprilia mogelijk nog andere wapenfeiten heeft om mee te nemen naar Milaan…
BENELLI
De Leoncino, de TRK, de 502C… Benelli doet haar best de oude naam te doen herleven. Inmiddels is Geely – de Chinese firma die ook Volvo in de portefeuille heeft – aangeschoven als geldschieter. Of we in Milaan al de eerste vruchten van die kapitaalinjectie gaan zien…
BMW
De komst van sommige modellen kun je invullen door uit te gaan van pure logica. Na BMW’s R1250GS, wist je bijvoorbeeld dat er sowieso een R1250RT zou volgen. Dat het Beierse merk inmiddels een nieuwe S1000RR heeft, belooft in de nabije toekomst ook weer een S1000R en een S1000XR. Deductie helpt die aanname kracht bij te zetten; een S1000R zit er nog niet in, maar een S1000XR wel. We leggen uit.
BMW heeft voor 2020 nieuwe kleuren aangekondigd voor bijna al haar modellen. Enkel de S1000XR leek in dat lijstje te ontbreken. Dat zou in elk geval het afscheid van de oude XR betekenen, maar BMW’s sportieve toergerichte straatallroad geheel naar de geschiedenisboeken verwijzen klinkt niet als een logische stap.
Dus, wij gaan er voor het gemak maar even vanuit dat BMW op de EICMA met een nieuwe S1000XR komt. Met ShiftCam, uiteraard!
DUCATI
Tja, het thuisfeestje van Ducati op EICMA wordt altijd voorafgegaan aan een immens protserige presentatie. Vol temperament – en andere aan de Laars van Europa gerelateerde clichés – onthullen ze nog voor de daadwerkelijk beurs wat het nieuwe jaar voor het Bolognese merk in petto heeft.
Inmiddels hebben we de Streetfighter V4 al wel in hart gesloten, maar de geruchten van een Multistrada op basis van het Stradale V4-blok houden ook aan. Dat we in de tussentijd meer en meer spionagebeelden tegenkomen van een kleine Panigale bevestigt ook dat de 959 Panigale in elk geval voorzijde krijgt die sterk leunt op het lijnenspel van de Panigale V4, er inmiddels een Diavel-achtige uitlaatdemper gemonteerd en een enkelzijdige achterbrug zijn rentree maakt bij de kleine Ducati-superbike.
Hoe en wat precies… Afwachten tot 23 oktober, wanneer ze in Rimini hun eigen feestje vieren. Dan zien we trouwens waarschijnlijk ook twee nieuwe versies van de Scrambler 1100, die al met naam en rugnummer geregistreerd zijn.
HARLEY-DAVIDSON
Van alles wat Harley-Davidson mogelijk meeneemt naar Milaan, zijn we uiteraard vooral vol hoop voor de nieuwe vloeistofkoelers. Toch bijzonder dat we eerst aan de koeling denken en dan pas aan het feit dat Harley echt een nakedbike en zelfs een allroad aangekondigd hebben.
Merknamen als Bareknuckle, Bronx en Pan American zijn inmiddels geregistreerd – die laatste hoogstwaarschijnlijk voor de 1250cc allroad. Wie weet zien we ook al wat van Harley’s plannen voor expansie in de Aziatische markt.
Of, hoe, en wat, en zelfs wanneer is echt nog afwachten. Hoe je het ook wendt of keert is een allroad van een vrij conservatief merk als Harley-Davidson enorm nieuws. We wachten handen wrijvend af.
HONDA
Zullen we een open deur der geruchten intrappen? Honda zou wel eens met een nieuwe, compleet andere en drastisch snellere Fireblade kunnen komen. Mogelijk zelfs weer een V4, zoals in de dagen van de RVF750 en de RC30. Als het niet zo is, excuseren wij ons zoals alle eerdere keren voor de valse hoop.
Realistischer is de komst van een grotere Africa Twin en een compactere allroad die eronder gepositioneerd zou worden. Zo zou een grotere CRF1100L beter kunnen concurreren met de 1250 GS’en, grote Tigers en Multistradas van deze wereld. Een kleiner model eronder in het gamma zou het leven van de middenklasser zuur moeten maken. Om en nabij 800cc, zoiets. Perfect tussen concurrenten als de Tiger 800 en de F850GS van BMW.
Of we de ooit de geteasede Leaning Multi Wheeler, met drie of zelfs vier wielen, gaan zien… Wellicht in Milaan. Misschien zelfs met het zelf-balancerende rijwielgedeelte.
Foto’s en video: fabrikanten